Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Affärskultur

En förståelse för den tjeckiska affärskulturen underlättar ett framgångsrikt samarbete. Genom att få en inblick i de attityder och normer som tjeckerna värderar kan förhandlingar framskrida mer effektivt och dessutom lämnar du ett gott intryck. Här är några praktiska råd att tänka på när du ska bestämma ett möte med dina tjeckiska affärskollegor.

Inför affärsmötet

I Tjeckien är standard att använda ett formellt språk. Utöver vänner och familj, tilltalas alla med ”ni”. I affärsrelaterade sammanhang används akademiska titlar eller titlar som visar på vilken position i företaget de innehar. Undersök därför före mötet vad kollegans officiella titel är. Om det är oklart, tilltala då inte med förnamn utan använd istället Herr eller Fru.

Det är viktigt att boka möten i förväg. Undvik emellertid att boka träffar på fredagar, särskilt under fredagseftermiddagarna eftersom många tjecker ofta går ifrån jobbet tidigt. Det är väldigt viktigt att du kommer i tid till mötet. Tjeckerna har även ett öga för detaljer, vilket gör det viktigt att komma väl förberedd och vara korrekt informerad.

I Tjeckien tar man alltid i hand i början och även efter ett avslutat möte. Stå kvar tills du uppmanas att slå dig ner eftersom det kan finnas en plats reserverad för dig. Generellt sätt är en mer konservativ klädsel att föredra. Det finns ett talesätt om att hur du klär dig visar på din respekt för affärspartnern.

De allra flesta företagarna förväntar sig inte en present vid det första mötet, dock är en liten gåva såsom en suvenir från den besökande affärspartnerns land tillräcklig. Dyra gåvor och även calla liljor rekommenderas inte, där de senare är associerade med begravningar.

Under affärsmötet

Ha ögonkontakt under mötet. Tjeckerna är direkta och föredrar att gå rakt på sak. Efter en kort presentation behandlas affärsärendet prompt. Presentationer bör vara enkla, korrekta och detaljerade. Om möjligt, visa på diagram och annat underlag som stödjer dina påståenden.

Tjeckerna kommunicerar emellertid indirekt. Det uppfattas som oartigt och grovt att uttrycka direkt negativ information. Vid sådana situationer används istället artiga ursäkter eller undanflykter. Under mötet kommer tjeckerna sällan att uttrycka ett rakt ”nej” utan snarare ersätta det med ”det är svårt”. Tjeckerna undviker konfrontation och upplever att takt och diskretion löser problem mer produktivt. Därför är det viktigt att inte försöka pressa fram ett slutgiltigt beslut under mötet. Tillåt istället kollegorna att diskutera ärendet internt och återkomma med svar. Skulle svaret dröja så påminn kollegorna med ett telefonsamtal.

Undvik att höja rösten under diskussioner, då detta uppfattas som ohövligt.

Goda förhandligstekniker

Ha tålamod. Inledningsvis kan förhandlingarna vara långsamma och detaljerade eftersom tjeckerna föredrar att undvika framtida missförstånd. Vidare kan dina tjeckiska kollegor vara ovilliga att avvika från protokollet. Även om den inledande fasen kan tyckas vara långdragen, är den viktig och en grundläggande del i förhandlingsprocessen och för att etablera förtroende i den tjeckiska affärskulturen.

Slutliga bestämmelser ska vara skriftliga, inte bara muntliga. Var försiktig med eventuella omförhandlingar under de tidiga faserna då detta kan skada förtroendet och därmed samarbetet.

Lyssna mellan raderna. En indirekt kommunikation innebär att viktig information kan ligga i de mjuka termerna. Undvik därför direkta krav på svar såsom ”varför”, ”varför inte?”, eller ”när?”. Du kommer att vara minst lika effektiv och desto mer diplomatisk om du ersätter dessa med ”kan ni berätta lite mer?” eller ”hur tror ni att detta kommer att utvecklas?”. Förvänta dig dock ett definitivt svar först när dina kollegor har fått en möjlighet att diskutera saken sinsemellan.