Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Affärskultur i Storbritannien

Storbritannien består av fyra länder med tydliga identiteter: England, Wales, Skottland och Nordirland. Företagskulturen i de olika länderna är dock väldigt lik.

Hur hälsar och tilltalar man varandra?

Hälsa genom att ta i hand och därefter lämna över ditt visitkort. Förutom namn och företag bör din engelska titel framgå tydligt. Titlar används inte i tilltal, säg Mr/Mrs följt av namnet vid första mötet. Efter introduktion brukar britterna använda förnamn istället.

Finns det några speciella klädkoder?

För män gäller diskret kostym och slips, för kvinnor dräkt eller kostym, dock inte för korta kjolar.

Vad bör man tänka på i affärsmöten?

Möten börjar på utsatt tid. Beroende på trafiksituationen kan det hända att din motpart blir försenad, men var alltid själv ute i god tid. Inledningen är kort med småprat för att lära känna varandra. Britter talar gärna, liksom svenskar, om vädret. Britter som har en väldigt lång tradition av handel med andra länder är vana affärsmän så var väl förberedd och påläst.

Finns det någon särskild förhandlingsteknik som fungerar?

Tänk på följande:

  • Lägg inte alla kort på borden från början, britter är skickliga förhandlare.
  • Det är sällsynt att öppet visa känslor.
  • Britter tar god tid på sig, det tar ofta mycket längre tid än i Sverige att komma till beslut.
  • Muntliga beslut fattas relativt snabbt. Därefter kan det ta lång tid till påskrivet kontrakt. Endast skriftliga beslut gäller.
  • Kontrakten är precisa, detaljerade och långa. Vid större affärer bör man alltid anlita inhemsk juridisk expertis.
  • Britterna är mer hierarkiska än svenskar och det tar generellt mycket längre tid än i Sverige att nå fram till rätt beslutsfattare. Tänk på att det ibland kan ta flera veckor att boka möten.

Vilka övriga koder bör man tänka på?

  • Det gäller att behärska engelska för att kunna tolka nyanser i det brittiska språket och tonfall för att undvika missförstånd.
  • Man har vanligtvis ett indirekt sätt att kommunicera som ibland kan orsaka missförstånd.
  • Britter är väldigt artiga och höjer sällan rösten.
  • Britter är självklart väldigt insatta i sin marknad och sitt arbetssätt. Ta del av deras kunskap för att bättre kunna anpassa din pitch eller presentation.

Källa: "Oskrivna regler" (2003) från Industrilitteratur och Business Sweden i Storbritannien

Uppdaterad: 10 jul 2014