Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

Ny internationaliseringsstrategi för ökad försäljning i Latinamerika och Spanien

en bild
Business Sweden har undersökt hur svenska företag kan dra nytta av de kommersiella banden mellan Spanien, Mexiko och resten av Latinamerika. Resultaten visar att svenska företag kan korta sin tid till marknad, hitta nya intäktsströmmar och minska sin utsatthet för risk genom att utnyttja de befintliga kommersiella relationerna. Möjligheterna är stora men beror på faktorer så som sektor och företagssituation.

Det finns cirka 6 000 företag i Mexiko med spanskt kapital, ett tydligt bevis på Spaniens starka närvaro i landet. Det historiska arvet, kulturella likheter och obefintliga språkbarriärer gör bron mellan Spanien och Latinamerika till ett naturligt steg för expansion. Den spanska exporten till Mexiko har ökat med totalt 205% sedan sekelskiftet och uppgick till 4 598 M € under 2017, vilket gör Spanien till den viktigaste handelspartnern för Mexiko och Latinamerika. 

Det är inte bara spanska företag som utnyttjar de starka handelsrelationerna mellan landet och regionen. Många internationella företag, t.ex. British Telecom, Wincor Nixdorf och Huawei, har valt att placera sina latinamerikanska huvudkontor i Spanien och flera latinamerikanska företag, t.ex. Pemex, Cemex och Votorantim, har gjort detsamma för sina europeiska verksamheter. Likaså har några svenska företag också valt att lägga sina huvudkontor för Latinamerika i Spanien eller utnyttja sin närvaro där för affärer i Latinamerika. Samarbeten för projekt i Latinamerika börjar därför i vissa fall i Spanien och där tas även ibland alla avgörande beslut. 

Det ovanstående visar på att det finns möjlighet för svenska företag att följa samma väg och dra nytta av de väletablerade handelsrelationerna mellan Spanien och Latinamerika. Business Sweden anser att möjligheterna för svenska företag att växa genom Spanien mot Latinamerika är enorma och inkluderar fördelar som kortare tid till marknad, minimerad riskutsatthet samt mycket mer. 

Om du är intresserad av att veta mer om kommande händelser på det här temat och hur ditt företag kan använda den här nya internationaliseringsstrategin för ökad försäljning i Mexiko och Spanien, vänligen lämna dina kontaktuppgifter nedan så kontaktar vi dig med mer information.

en bild

Christian Karlsson

Senior Project Manager Madrid Senior Project Manager, Madrid
+34 91 444 26 00
E-post christian.karlsson@business-sweden.se
en bild

Ernst Lundberg

Consultant México, D.F Consultant, México, D.F
+52 55 9126 3430
E-post ernst.lundberg@business-sweden.se