Det finns cirka 6 000 företag i Mexiko med spanskt kapital, ett tydligt bevis på Spaniens starka närvaro i landet. Det historiska arvet, kulturella likheter och obefintliga språkbarriärer gör bron mellan Spanien och Latinamerika till ett naturligt steg för expansion. Den spanska exporten till Mexiko har ökat med totalt 205% sedan sekelskiftet och uppgick till 4 598 M € under 2017, vilket gör Spanien till den viktigaste handelspartnern för Mexiko och Latinamerika.
Det är inte bara spanska företag som utnyttjar de starka handelsrelationerna mellan landet och regionen. Många internationella företag, t.ex. British Telecom, Wincor Nixdorf och Huawei, har valt att placera sina latinamerikanska huvudkontor i Spanien och flera latinamerikanska företag, t.ex. Pemex, Cemex och Votorantim, har gjort detsamma för sina europeiska verksamheter. Likaså har några svenska företag också valt att lägga sina huvudkontor för Latinamerika i Spanien eller utnyttja sin närvaro där för affärer i Latinamerika. Samarbeten för projekt i Latinamerika börjar därför i vissa fall i Spanien och där tas även ibland alla avgörande beslut.
Det ovanstående visar på att det finns möjlighet för svenska företag att följa samma väg och dra nytta av de väletablerade handelsrelationerna mellan Spanien och Latinamerika. Business Sweden anser att möjligheterna för svenska företag att växa genom Spanien mot Latinamerika är enorma och inkluderar fördelar som kortare tid till marknad, minimerad riskutsatthet samt mycket mer.
Om du är intresserad av att veta mer om kommande händelser på det här temat och hur ditt företag kan använda den här nya internationaliseringsstrategin för ökad försäljning i Mexiko och Spanien, vänligen lämna dina kontaktuppgifter nedan så kontaktar vi dig med mer information.