Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

Ny internationaliseringsstrategi för ökad försäljning i Latinamerika och Spanien

en bild
Business Sweden har undersökt hur svenska företag kan dra nytta av de kommersiella banden mellan Spanien, Mexiko och resten av Latinamerika för att öka sin försäljning i regionen. Resultaten visar att svenska företag kan korta sin tid till marknad, minska sin utsatthet för risk och hitta nya intäktsströmmar genom att utnyttja de befintliga kommersiella relationerna. Möjligheterna är stora men beror på faktorer så som sektor och företagssituation.

Det finns cirka 6 000 företag i Mexiko med spanskt kapital, ett tydligt bevis på Spaniens starka närvaro i landet. Det historiska arvet, kulturella likheter och obefintliga språkbarriärer gör bron mellan Spanien och Latinamerika till ett naturligt steg för expansion. Den spanska exporten till Mexiko har ökat med totalt 205% sedan sekelskiftet och uppgick till €4 598 miljoner under 2017, vilket gör Spanien till en viktig handelspartnern för Mexiko och Latinamerika. 

Det är inte bara spanska företag som utnyttjar de starka handelsrelationerna mellan landet och regionen. Många internationella företag, t.ex. British Telecom, Wincor Nixdorf och Huawei, har valt att placera sina latinamerikanska huvudkontor i Spanien och flera latinamerikanska företag, t.ex. Pemex, Cemex och Votorantim, har gjort detsamma för sina europeiska verksamheter. Likaså har i vissa fall svenska företag valt att placera sina huvudkontor för Latinamerika i Spanien eller på annat sätt utnyttjat sin närvaro i landet för att öka sin försäljning mot Latinamerika. Detta då samarbeten för projekt i Latinamerika ofta kan börja i Spanien och då många avgörande beslut tas i landet för verksamhet i Latinamerika.

Det ovanstående visar på att det finns möjlighet för svenska företag att följa samma väg och dra nytta av de väletablerade handelsrelationerna mellan Spanien och Latinamerika. Business Sweden anser att möjligheterna för svenska företag att växa genom Spanien mot Latinamerika är enorma och inkluderar fördelar som kortare tid till marknad, minimerad riskutsatthet samt nya intäktsströmmar. Behovet av digitala och disruptiva lösningar i regionen är stor. Svenska företag som kan erbjuda innovativa teknologier och lösningar kan därför öka sin försäljning i regionen inom sektorer där spanska företag har en stark närvaro, såsom till exempel fintech, energi, ICT och infrastruktur.

Om du är intresserad av att veta mer om kommande händelser på det här temat och om hur ditt företag kan öka er globala försäljning mot Latinamerika och Spanien, vänligen lämna dina kontaktuppgifter nedan så kontaktar vi dig med mer information.

Business Sweden kommer den 5e april att anordna ett kostnadsfritt seminarium i Stockholm. Om ni är intresserade av att delta, vänligen kontakta spain@business-sweden.se.

Vill du att vi kontaktar dig?

De kontaktuppgifter som du ger oss i samband med denna tjänst kommer vi att använda för att kontakta dig med ytterligare information. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter här.

 
en bild

Christian Karlsson

Senior Project Manager Madrid Senior Project Manager, Madrid
+34 91 444 26 00
en bild

Ernst Lundberg

Consultant México, D.F Consultant, México, D.F
+52 55 9126 3430