Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

RETAIL OCH KONSUMENTPRODUKTER

en bild
Retail, mode och design i Holland

Retailmarknaden i Nederländerna står inför stora utmaningar. Gamla nationella flaggskepp har tvingats lägga ner sin verksamhet och andra står med ena foten i graven. Anledningarna till detta är många, men klart är att det inte är köpkraften som sinar – detta borde betyda att det finns affärer att göra för de som utnyttjar möjligheterna rätt.

Detaljhandeln tillväxt visar blygsam positiv tillväxt i linje med tidigare år
Detaljhandel visade långsam positiv tillväxt under 2014 och denna trend fortsatte under 2015. Den nederländska ekonomin återhämtar sig från den tidigare recessionen, konsumenterna gör fler inköp och är allt mer benägna att köpa dyrare produkter. I synnerhet är det de stora detaljhandelskedjorna som ser en ökad försäljning, även om mindre butiker som erbjuder konsumenterna en verklig shoppingupplevelse också uppvisar bättre resultat. Mer traditionella detaljhandelskanaler, såsom varuhus kämpar dock med olönsamhet och dessa ser nu över sina koncept.

Shopping - en upplevelse
Detaljhandel i Nederländerna väntas fortsätta ha en positiv tillväxt under prognosperioden (2016-2020), en trend som till stor del förväntas drivas av det ekonomiska uppsvinget. Däremot kommer större skillnader uppstå mellan de olika kanalerna och renodlade online/offline-butiker. Lågprisbutiker förväntas skörda framgångar (lågprisbutiken Action är framröstad som Nederländernas bästa kedja 2014 och 2015!). Den butik eller kedja som kan erbjuda kunderna en speciell upplevelse, eller har ett tydligt fokus kring vilka produkter de säljer, och som samtidigt är tillgänglig i alla kanaler kan förväntas nå framgång i Nederländerna. One-stop-shopping concepts har gått i graven.

Konkret support på plats i Holland
Business Sweden har lång erfarenhet av att hjälpa svenska bolag med etablering på den holländska marknaden. Behoven ser olika ut hos olika bolag och vi kan stötta i allt från att identifiera lämpliga agenter och distributörer till att bearbeta enskilda butiker. Frågor kring e-handel och kundservice på distans är ett annat av våra fokusområden. Ytterligare exempel på aktiviteter i Nederländerna är den pop up-butik Business Sweden driver tillsammans med lokal partner i Amsterdam. Läs mer om den här

Kontakta gärna Anna Engblom för mer information om era möjligheter på den holländska retailmarknaden.