Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Livsmedel

en bild
Livsmedelsbranschen i Nederländerna

I Nederländerna finns det en relativt hög matkonsumtion per capita och en stor öppenhet för nya produkter. Den nederländska marknaden domineras av två stora livsmedelskedjor, Albert Heijn och Jumbo, som tillsammans har en marknadsandel på 52 % (2015). Under 2016 slutfördes sammanslagningen av nederländska Ahold (ägare av Albert Heijn) och belgiska Delhaize som resulterade i bildandet av Ahold Delhaize, en av världens största livsmedelskedjor. EVM är väletablerat i Nederländerna och 2015 stod EVM-segmentet för 29 % av den totala volymen i Nederländerna. Kedjorna differentierar ofta sitt egna varumärke i olika segment för att utmärka t.ex. premium och ekologiskt.

Sverigepaviljong på världens största mässa för Private Label

Mässan ”World of Private Label” är världens största mässa inom EVM och anordnas varje år i Amsterdam. Business Sweden anordnar även i år en svensk paviljong, klicka här för mer info.

Kontakta gärna Marcus Petersson för en dialog kring era möjligheter i Nederländerna.