Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Detaljhandel

Efter att ha anslutit sig till WTO år 2017 har den vietnamesiska detaljhandeln blivit en av de mest lockande marknaderna att investera i sett till hela regionen. Sektorn representerar ungefär 15% av landets BNP. Många globala och regionala detaljhandelsföretag har etablerat sin närvaro i marknaden vilket givit ett större utbud för konsumenter som samtidigt skapat en stor konkurrens för nationella företag.

Marknadsstorlek

Vietnams detaljhandel förutspås att nå ett värde på ca 180 miljarder USD år 2020, en ökning från 112 miljarder USD år 2015, som drivs av en ökad urbanisering, ung befolkning, ökad inkomst och diverse initiativ från regeringen. Den totala detaljhandeln växer snabbt (genomsnittlig volymtillväxt på 7.3%/år), där den moderna handeln (supermarkets, shoppingcenter, närbutiker, etc.) förväntas expandera brett och beräknas stå för 45% av den totala detaljhandeln år 2020.

För tillfället har Vietnam ungefär 700 supermarkets, 125 shoppingcenter och 8 600 traditionella marknader. 4% av supermarkets och 25% av shoppingcentren är utländskt ägda företag.

Marknadstrender

Det finns en ökad trend för fusion och förvärv inom detaljhandelssegmentet. Några nämnbara fall inkluderar Vingroup som köpte upp lokala bolagen Ocean Mart och Maximark, Thailandbaserade Berli Jucker Corporation tog över Metro Vietnam och japanska storföretaget Aeon investerade i Citismart och Fivmart.

För närvarande behöver ett företag en licens för att öppna en enstaka butik. Vid öppning av ytterligare butiker behöver dessa passera ENT (Economic Needs Test). Riktlinjerna för ENT anses generellt vara ett hinder för utländska aktörer som vill investera i Vietnam då ENT i praktiken har tolkats på olika vis i olika lokala områden. Saknaden av transparenta riktlinjer kan leda till förseningar.

Det ska dock tilläggas att marknaden erbjuder en enorm potential inom detaljhandeln förutsatt att tillväxten fortsätter. För att ta tillvara på möjligheterna inom området bör företag öka kunskapen om den regionala kulturen, konsumentbeteenden och regleringar för att skapa en omfattande affärsstrategi som riktar in sig på rätt konsumenter och optimerar kostnader.

Nyckelaktörer

Detaljhandel i Vietnam är känd som en av de industrier med både utländska och nationella aktörer, exempelvis Vingroup (Vietnam), Central Group (Thailand), Aeon (Japan), Lotte (Sydkorea) och E-mart (Sydkorea).