Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Thailand är den näst största marknaden för hälsa och sjukvård i Sydostasien

Thailands hälsa-och sjukvårdssektor är den näst största i Sydostasien. Marknaden kan delas upp i tre segment; tjänster, som kan ge den högsta försäljningen, följt av läkemedel och medicinsk utrustning. Det förväntas att värdet på hela industrin kommer öka från 16.5 till 28.5 miljarder USD mellan 2015 och 2020 med 8.7% årlig tillväxt. Vidare är Thailand känt som en av de mest världskända hubbar för sjukvårdsturism med många högkvalitativa privata sjukhuskedjor.

Sjukvårdsturism och den ökande medelklassen är de drivande faktorerna i Thailands hälso-och sjukvårdssektor

Under 2015 beräknas ungefär 0.4% av landets BNP komma från sjukvårdsturism medan motsvarande siffra för hela turismen beräknas vara ungefär 6%. Antalet internationella patienter växer signifikant och förväntas nå 3 miljoner sjukvårdsturister under 2016. Urbanisering och den växande medelklassen har också ökat behovet av kvalitativa hälsotjänster. Dessa förändringar ligger i linje med investeringarna inom hälsa-och sjukvårdssektorn och uppgraderingen av sjukhus och tjänster. Till detta ska det tilläggas att Thailands åldrande befolkning förväntas skapa ett stort behov av medicinsk utrustning och tjänster inom de kommande åren.

Thailands hälso-och sjukvårdssektor är beroende av utländsk import av högteknologisk utrustning

Thailands hälsa och sjukvård är i huvudsakligen beroende av import, där läkemedel står för mer än 4.5 miljarder USD och medicinsk utrustning står för 1 miljard USD år 2015. Importen av medicinsk utrustning till Thailand har ökat signifikant sedan 2001 och den nuvarande moderniseringen av sjukvården kommer innebära ytterligare möjligheter för företag inom medicinsk utrustning, läkemedel och health management.

Genom att vara en kostnadseffektiv produktionshub och ha en stark logistiskt infrastruktur är Thailand också en potentiell destination för att sätta upp både tillverkning och distribution för företag som vill komma in på andra tillväxtmarknader i Mekong och Sydostasien.

Eftersom Thailand positionerar sig som en medicinsk hub för Asien får sektorn starkt stöd av regeringen för att skapa incitament till internationella företag som vill investera i marknaden. Detta i sin tur skapar möjligheter för svenska företag inom hälso-och sjukvårdssektorn som är intresserade av att penetrera marknaden och att använda Thailand som hub för tillverkning och distribution i regionen.