Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Den dynamiska detaljhandeln drivs av ökad medelklass och ökad turism

Detaljhandeln är en av de mest dynamiska i den thailändska ekonomin och har ett värde på ca 120 miljarder USD år 2015 vilket är näst störst i Sydostasien efter Indonesien.

Den stora marknaden och tillväxten drivs av både en ökad inkomstnivå för 65 miljoner thailändska konsumenter men också från de 30 miljoner årliga turister som ser Bangkok och Thailand som en stor shoppingdestination. Trots en generall nedgång i den thailändska ekonomin de senaste åren har detaljhandeln kunnat uppehålla sitt momentum med många nya utländska varumärken som kommer in på marknaden och erbjuder högkvalitativa livsstilsprodukter till en ökande andel välbärgade thailändska konsumenter.

Digitalisering och e-handel förändrar landskapet för detaljhandel men Thailand fortsätter att huvudsakligen vara en konsumentmarknad med hög andel fysiska butiker

Förutom livsmedel och matvaror där traditionella försäljningskanaler är vanliga är den thailändska konsumentmarknaden dominerad av moderna kanaler inom detaljhandel såsom supermarkets och varuhus. Varuhusföretagens försäljning har ökat från 5.3 miljarder USD år 2012 till 11.5 miljarder år 2014 och beläggningsgraden för butiker i Bangkok låg på 93% under 2015 av 7.1 miljoner m2. Central Group och Mall Group är de två största aktörerna med en marknadsandel på ungefär 40% av den totala marknaden.

E-handel är fortfarande under utveckling i Thailand med förväntas växa snabbt tack vare regeringens inititativ inom digitalisering och just e-handel. Lazada, Kaidee och Pantip market har ungefär 40% av e-handelsmarknaden men det finns totalt ungefär tio plattformar som slåss om onlinekonsumenternas pengar.

Svenska företag bör inrikta sig på den thailändska medleklassen som efterfrågar utländska produkter med hög kvalitet och modern design

Modevaror såsom kläder, skor och accessoarer  bedöms ha stark potential för svenska företag på den thailändska marknaden. Mid-rangeprodukter och lyxdesignkläder växer med 6-10% årligen i Thailand och trots stor konkurrens är det ett ökande antal företag som går in på marknaden.

Trots det faktum att e-handel utgör en väldigt liten andel av den totala marknaden för modevaror är thailändska konsumenter vädligt digitala i sitt beteende och det beräknas att nästan halva andelen av de thailändska konsumenterna använder internet som huvudsakligt verktyg i sitt köpbeslutsfattande. Social media spelar en viktig roll för att nå ut till nya konsumenter och det kommer vara viktigt för svenska företag som går in på marknaden att ha en stark onlinenärvaro.

Utländska aktörer bör vara förberedda att investera och ordentligt förbereda sig väl för att ta tillvara på de möjligheter som den thailändska marknaden erbjuder. Företag bör spendera tillräcklig med tid för att förstå thailändska konsumenter och detaljhandeln och skapa en strategi som är anpassad för de lokala attributen. Vidare är det viktigt att välja rätt partner för utländska företag och många varumärken väljer att ha nära samarbeta med distributörer som har de rätta försäljningskanalerna och marknadsförståelsen.

Med hänsyn till ovanstående tycker Business Sweden att den thailändska detaljhandeln är attraktiv för svenska företag som expanderar i Sydostasien.