Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Affärskultur i Sydkorea

Koreaner är pålästa och vill ha svar på sina frågor. Se därför till att ha all expertis tillgänglig. Företagen är mycket hierarkiska och beslut fattas av vd. Processen kan därför ta tid.

Hur hälsar och tilltalar man varandra? 

Hälsa genom att först buga och därefter ta i hand genom att låta vänster hand vila på höger arm. Använd två händer när du lämnar över visitkort. På visitkortet ska titel och befattning framgå. Tilltala varandra med titel och befattning under hela förhandlingen. 

Finns det några speciella klädkoder? 

I affärssammanhang används relativt formell klädsel, kostym för män eller dräkt för kvinnor. 

Vad bör man tänka på i affärsmöten? 

Punktlighet är viktigt i början av relationen. Efter ett tag gäller flexibel punktlighet på grund av trafiksituationen, dvs. en timme före eller en timme efter utsatt tid. Efter en kort inledning diskuteras affärerna. Målet med det första mötet är att presentera fakta. Det första mötet följs ofta av en middag. Under middagen skapas en personlig relation till den svenska motparten – något som är avgörande för att affären ska bli av. 

Finns det någon särskild förhandlingsteknik som fungerar? 

Tänk på följande:

  • Yngre koreaner pratar i regel engelska, men om motparten är äldre krävs ofta tolk. 
  • Presentationer måste vara välgjorda.
  • All expertis bör finnas tillgänglig i delegationen, då koreaner är pålästa och vill ha svar på sina frågor. 
  • Koreanska företag är mycket hierarkiska, beslut fattas i regel av vd sedan mellancheferna fått säga sitt. Processen kan därför ta tid. I mindre företag går det snabbare eftersom vd ensam fattar beslut. 
  • Överenskommelser bekräftas skriftligen. Skrivna kontrakt är inte precisa och detaljerade. Koreaner vill ha möjlighet att ändra sig. Ett avtal är snarare en överenskommelse om att göra affärer.

Vilka övriga koder bör man tänka på?

  • Koreaner har svårt att säga nej och lämnar hellre ett vagt besked om att avvakta eller ber att få återkomma.
  • Nyckeln till framgångsrika affärer bygger på att ha en lokal kontakt som underlättar kommunikationen med motparten och olika samhällsinstitutioner. 

Källa: "Oskrivna regler" (2003) från Industrilitteratur och Business Sweden i Sydkorea