Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Affärskultur i Singapore

Visitkort överlämnas med båda händerna och med texten riktad mot mottagaren. Undvik dyra presenter.

Hur hälsar och tilltalar man varandra?

Hälsa som i Sverige och presentera dig med för- och efternamn. Visitkort bör överlämnas med båda händerna och med texten riktad mot mottagaren. Visitkort är viktigt och bör betraktas en stund innan man lägger det framför sig i t.ex. ett möte.

Finns det några speciella klädkoder?

I Singapore är det normal affärsklädsel som gäller. Med tanke på det tropiska klimatet används inte alltid kavaj och slips.

Vad bör man tänka på i affärsmöten?

Vid första kontakt och bokning av möte, sikta på att kontakta mer seniora beslutsfattare i företaget. De kan sedan hänvisa dig vidare till lämplig kontaktperson. Om du tar kontakt med en anställd på en för låg nivå i företaget kan det senare bli svårt att få tillgång till högre beslutsfattare i företaget. Punktlighet är viktigt. Möten börjar alltid på utsatt tid. Det är viktigt att lära känna varandra innan affärerna diskuteras. Personliga relationer och nätverkande är därför viktiga inslag i singaporiansk affärskultur. Bli inte förvånad om du får personliga frågor under ett möte eller om att äta middag på kvällen med en affärspartner.

Finns det någon särskild förhandlingsteknik som fungerar?

Tänk på följande:

  • Affärsspråket är alltid engelska.
  • Förhandlingar tar längre tid än i väst, dock inte lika lång tid som i andra asiatiska länder.
  • Singaporianer är förberedda och pålästa och det förväntas du också vara.
  • Ta hjälp av advokat för att förstå affärskontrakt och vad som gäller legalt i Singapore

Vilka övriga koder bör man tänka på?

  • Singapore är Asiens minst korrumperade land. Med tanke på detta bör dyra presenter undvikas.
  • I Singapore finns många regler, t.ex. rökförbud gäller i alla luftkonditionerade utrymmen och till och med i taxi- och bussköer utomhus.

Källa: "Oskrivna regler" (2003) från Industrilitteratur och Business Sweden i Singapore