Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

Affärskultur i Malaysia

Titlar är viktiga och används mycket i tilltal. Dua inte. Visitkort utbytes vanligtvis i början av mötet och överlämnas med båda händerna med texten riktad mot motagaren. Höj inte rösten.

Hur hälsar och tilltalar man varandra?

Man hälsar genom att ta i hand, med undantag av män som inte tar muslimska kvinnor i hand. Visitkort överlämnas och tas emot med båda händerna med texten riktad mot mottagaren. Det är vanligt att överlämna visitkorten i början av mötet.

Titlar används mycket i tilltal. Om motparten har en adelstitel bör den användas, men om du inte känner till den använd Mr/Mrs och namnet. 

Finns det några speciella klädkoder?

För män gäller kostym/kavaj och slips eller långärmad skjorta och slips. Kvinnor bör tänka på att inte ha bara armar, urringat eller för korta kjolar.

Vad bör man tänka på i affärsmöten?

Möten börjar på utsatt tid. Man ägnar tid åt att lära känna varandra innan affärerna diskuteras. Tacka aldrig nej till en lunch eller middag, måltiderna är ofta en del av förhandlingarna.

Finns det någon särskild förhandlingsteknik som fungerar?

Tänk på följande:

  • Att komma till avslut kan ta lång tid. 
  • Förhandlingar är en naturlig del i en långsiktig affärsrelation. Det är inte en moralisk skyldighet att stå fast vid fattade beslut, eftersom avtal är en del i en pågående förhandlingsprocess.
  • Beslut bör alltid bekräftas skriftligen.
  • Advokater medverkar ibland vid kontraktskrivning. 

Vilka övriga koder bör man tänka på?

  • Höj inte rösten i diskussioner. Malaysier vill inte tappa ansiktet, det vill säga erkänna att de har fel.
  • Tala gärna om Malaysias ekononomiska framsteg, golf eller det goda malaysiska köket.

Källa: "Oskrivna regler" (2003) från Industrilitteratur och Business Sweden i Malaysia