Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka
Visa undermeny Dölj undermeny

Affärskultur i Hongkong

Visitkort överlämnas med båda händerna efter man hälsat på varandra. Se till att jobbtitel finns med på visitkortet.

Hur hälsar och tilltalar man varandra?

Ta i hand när du hälsar. Om du hälsar på en grupp är det viktigt att du hälsar på den mest seniora medarbetaren först. Använd familjenamn och lämpliga titlar tills motparten föreslår något annat. Använd Mr, Mrs, Miss eller professionell titel och familjenamn. Peter Lau tilltalas exempelvis Mr. Lau, Doctor Lau eller Professor Lau. Visitkort överlämnas med båda händerna efter man hälsat på varandra. Se till att jobbtitel finns med på visitkortet.

Finns det några speciella klädkoder?

För män gäller konservativa kostymer och slipsar och för kvinnor konservativa klänningar, dräkter och skjorta eller blus.

Vad bör man tänka på i affärsmöten?

Hongkongs officiella språk är kinesiska och engelska. Kantonesiska är den vanligaste kinesiska dialekten. Många affärsmän talar dock engelska mycket bra. Det tar tid att bygga affärsrelationer och det kan krävas flera möten innan man kommer till avslut. Att göra affärer ansikte mot ansikte är viktigt. Artighetssamtal och personlig försäljning är avgörande för framgångsrika affärer.

Boka in möten helst tre veckor i förväg. Återkom även med detaljer om titlar, positioner och ansvar hos deltagarna före mötet. Att i förväg ha kommit överens om en agenda kan också vara bra. Punktlighet förväntas och respekteras, var i tid till alla möten.

Finns det någon särskild förhandlingsteknik som fungerar?


Tänk på följande:

  • När du förhandlar i Hongkong, förvänta dig att motparten är flexibel, öppen och gärna gör affärer.
  • Förhandlingsstilen kan verka direkt och aggressiv, men önskan är att upprätthålla ett långsiktigt perspektiv och Hongkong-kineser är öppna för kompromisser. Kulturen främjar ”win-win” eftersom det är bästa sättet för alla parter att ”rädda ansiktet” i en förhandling.
  • Se till att din delegation består av medarbetare med teknisk och kommersiell expertis, beredda att agera som ett team och fatta beslut på plats.