Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Fortsatta möjligheter för svenska företag i Mexiko

Business Swedens syfte är att stötta svenska företag att nå sin fulla internationella potential och på det viset bidra till att stärka svensk export.

en bild

I den tid av osäkerhet som följer efter valet i USA vill vi på Business Sweden i Mexiko förmedla den fakta vi trots allt har om möjligheterna för svenska företag här. 

"Svenska företag kommer även fortsättningsvis att ha mycket att vinna på att finnas i Mexiko, en av världens mest öppna marknader med 127 miljoner invånare" säger Olof Hällerman, handelssekreterare i Mexiko och även chef för Business Swedens verksamhet i Mexiko, Centralamerika och Karibien.

Mexiko är en öppen marknad med drygt 40 frihandelsavtal, däribland frihandelsavtalet med EU. Den öppna marknaden har tillsammans med låga produktionskostnader bidragit till att Mexiko är den tolfte största ekonomin i världen, och störst i Latinamerika tillsammans med Brasilien. Mexiko rankas också som det latinamerikanska landet det är lättast att göra affärer i, enligt Världsbanken.

Mexico är USAs näst största exportmarknad och tredje största importmarknad. Miljontals jobb i USA är direkt kopplade till handeln med Mexiko, till stor del tack vare Nafta-avtalet. De båda länderna har genom årtionden av handel utvecklat ett av varandra ömsesidigt beroende.

Mexikos finansminister meddelade på morgonen efter valdagen att regeringen vid behov är beredd att vidta åtgärder för att bevara makroekonomisk stabilitet och tillväxt genom att stödja peson och attrahera utländska investeringar.

"I syfte att kunna hjälpa våra befintliga och nya kunder på bästa sätt följer jag och mina kolleger på Business Sweden Mexiko den fortsatta utvecklingen noga" säger Olof Hällerman.

09 November 2016