Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Affärsmöjligheter i Kanada

Kanada är en mogen och stark marknad med en affärskultur liknande Sveriges vilket gör det relativt enkelt att bedriva affärer trots långa avstånd för export. Svensk export till Kanada har ökat med 27 % från 2015 till 2016, där export av varor och tjänster värderas till nästan $2,5 miljarder CAD.

Möjligheter inom frihandelsavtalet CETA mellan Kanada och EU

Den 15 februari 2017 godkändes CETA-avtalet i Europaparlamentet med en provisorisk tillämpning förväntad i maj-juni i år. Avtalet förväntas öka handeln mellan Kanada och EU inom alla sektorer.

När CETA träder i kraft kommer importtullarna att avskaffas helt på 98 % av alla produkter, certifieringsprocesser kommer att underlättas och arbetskraftrörelse underlättas. Detta är mycket fördelaktigt, särskilt för små- och medelstora företag som till en lägre kostnad kommer att kunna exportera till Kanada.

Tillgång till offentliga upphandlingar kommer att beviljas på alla förvaltningsnivåer för EU-företag i Kanada. Med tanke på de tunga investeringarna inom infrastruktur som planeras för de kommande 10-20 åren i Kanada öppnar det  upp till  stora möjligheter för svenska företag inom bygg, transport, ren energi och ICT.

Möjligheter inom gruvdrift

Efter en period av låga priser på råvaror har gruvindustrin långsamt sett en ökning av råvarupriserna vilket resulterat i en optimism på den kanadensiska marknaden. Den kanadensiska och svenska gruvindustrin har många likheter och Sverige kan dra stor nytta av Kanadas expertis för att hitta och utveckla nya fyndigheter på ett ansvarigt, miljövänligt och kostnadseffektivt sätt.

Kanada har några av världens ledande service- och leverantörsföretag, särskilt inom nyckelområden såsom vatten- och byggindustrin. För svenska gruvföretag, som har varit högljudda i sina önskningar att se fler leverantörer in på marknaden, är Kanada ett naturligt val tack vare att det finns många företag.

Möjligheter inom infrastruktur

Den kanadensiska regeringen satsar stort på infrastruktur och planerar att satsa $186 miljarder CAD på nya projekt  över en tolvårsperiod. Regeringen har även precis tillkännagett bildandet av en ny bank som skall finansiera infrastrukturprojekt i landet.

Tunga investeringar inom infrastruktur kommer att ge möjligheter för svenska lösningar inom stadsutvecklingsprojekt, vägar och broar, flygplatser, etc. Den kanadensiska regeringen lägger stort fokus vid att leta efter innovativa och hållbara lösningar, något som kommer leda till goda möjligheter för de svenska företagen.

Avloppsvatten är också i fokus i Kanada med ombyggnationer och uppgraderingar planerade för stormvatten- och dricksvattenverk. Inom infrastruktur finns det även ett stort intresse i att utveckla smarta städer, med fokus på trafiksäkerhet och cyklist- och fotgängarvänliga korsningar.

Möjligheter inom konsumentvaror

Detaljhandeln i Kanada har vuxit med över 15% under fem år. Den värderades till över $500 miljarder CAD under 2014 med sportkläder och skor som nyckeldrivkrafterna för tillväxt.

Sportkläder är det snabbast växande segmentet av kläder, delvis på grund av "athleisure"-trenden med träningskläder avsedda till att bäras även utanför gymmet.

Heminredning för interiör och exteriör kommer främst att drivas av ett äldre demografiskt konsumentsegment, men även av "staycation trenden", ta semester hemma, som innebär köp av utemöbler, grillar och trädgårdsskjul.

Köks- och hushållsutrustning påverkas av det ökande intresset för ekologisk mat, en sundare livsstil och en miljömedvetenhet, vilket ökar utsikterna för köksredskap, gröna hushållsrengöringsprodukter och energisnåla hushållsapparater.