Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Business Sweden i Marocko

en bild
Tack vare goda flygförbindelser och frihandelsavtal med EU och USA är Marocko en lämplig strategisk bas för svenska företag som vill göra affärer i Västafrika.

Tack vare goda flygförbindelser och frihandelsavtal med EU och USA är Marocko en lämplig strategisk bas för svenska företag som vill göra affärer i Västafrika.

Business Swedens kontor för Västafrika och Maghreb ligger i Casablanca, Marockos största stad och ekonomiska centrum. Kontoret öppnades 2008, och har idag fem anställda. Från Casablanca täcker Business Sweden såväl Maghreb-länderna - Marocko, Algeriet och Tunisien - som de västafrikanska marknaderna Benin, Burkina Faso, Kamerun, Centralafrikanska republiken, Congo Brazzaville, Côte d’Ivoire (Elfenbenskusten), Ekvatorialguinea, Ghana, Gabon, Guinea, Mali, Mauretania, Niger, Nigeria, Senegal, Sierra Leone och Tchad.

Business Sweden i Casablanca arbetar med strategisk rådgivning och praktisk support till svenska bolag som vill etablera sig, eller stärka sin ställning på marknaden och uppdrag inom partnersökningar och affärsutvecklingsstöd är vanligt förekommande. 

Marocko är en konstitutionell monarki, och landet har länge varit politiskt stabilt. Ekonomin drivs av så väl inhemsk efterfrågan som statliga investeringar. Tack vare ambitiösa frihandelsavtal, har marockanska företag tullfri tillgång till 55 länder, som representerar mer än 1 miljard konsumenter och 60 procent av världens BNP. Därutöver har Casablanca direktflyg till alla huvudstäder i Västafrika, så väl som till många städer i Europa. Detta gör staden till en lämplig strategisk bas för affärer i Västafrika.

Ett tjugotal svenska dotterbolag är etablerade i Marocko, främst inom telekom och industri. Svensk export till Marocko har mer än fördubblats under de senaste tio åren, och uppgick till 3,3 miljarder 2016 och and 1,4 miljarder under det första kvartalet 2017.

Den marockanska ekonomin bygger på gruvindustri, turism, jordbruk och fiske. Sedan 1990-talet har ekonomiska reformer och satsningar på turism lett till förbättrade statsfinanser och Marocko har de senaste åren haft en i genomsnitt hög ekonomisk tillväxt. Framförallt inom miljö- och energiteknik, bygg- och verkstadsindustrin, infrastruktur, trä, textil och telekommunikation finns goda möjligheter till affärer i Marocko för svenska företag.

en bild

Erik Belfrage

Market Unit Manager Market Unit Manager
+212 522 36 25 10
E-post erik.belfrage@business-sweden.se

Hur kan vi hjälpa dig?

Förstå förutsättningarna - var ska ni etablera er?

Vi för en dialog om vad ditt företag vill och vilka behov ni har, och kommer gemensamt fram till hur vi på bästa sätt kan hjälpa er. 

Välj strategi - på vilket sätt bör ni etablera er?

När vi är överens om vilken eller vilka marknader ni ska satsa på, tar vi fram en etableringsstrategi. Här slår vi fast hur etableringen bör ske. 

Kom på plats - genomför etableringsstrategin!

När etableringsstrategin är klar hjälper vi dig att komma på plats - snabbt och kostnadseffektivt. Vi fungerar som er förlängda arm på marknaden.

Läs mer om våra konsulttjänster

Vill du att vi kontaktar dig?

De kontaktuppgifter som du ger oss i samband med denna tjänst kommer vi att använda för att kontakta dig med ytterligare information. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter här.