Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Nu ska fransmännen och tyskarna börja älska fläskytterfilé

Nybergs Delis fläskytterfilé slog ner som en bomb i de svenska köttdiskarna för snart sju år sedan. Nu ska den ut i Europa och locka konsumenterna i Frankrike och Tyskland med sin smak och sitt låga kilopris.

Köttföretaget Nybergs Deli är på väg ut i Europa med sin gourmetmörade fläskytterfilé. Först ut att övertygas om fläskytterfiléns förträfflighet är fransmännen och tyskarna.

Nybergs Delis fläskprodukter har redan introducerats vid större franska och tyska matkedjorna. Tack vare livsmedelsstipendiet från Business Sweden kommer de nu att kunna göra ytterligare satsningar på exporten.

– Bara i lilla Sverige omsätter vår fläskytterfilé runt 250 miljoner kronor. Om vi kan nå ett mindre genomslag i länder som Tyskland och Frankrike blir försäljningen ändå stor. Det skulle skapa många nya arbetstillfällen här hemma, säger Niklas Söderlind, försäljnings- och marknadschef för Nybergs Deli.

Behåller sin saftighet

Få konsumenter hade hört talas om fläskytterfilé innan Nybergs Deli gjorde entré i de svenska charkdiskarna för snart sju år sedan. Numera säljer den lika bra som fläskfilé.

Fläskytterfilén är kotlett som är skuren på ett speciellt sätt. Bitar från kotletten har en tendens att bli torra  och hårda när de tillagas, men tack vare en marinad behåller köttet sin saftighet. Marinaden som är naturell till smaken tog många försök att få fram innan den blev perfekt.

– Det unika med vår marinad är att den är extremt bra på att klara av värmebehandling. Normalt sett blir kött torrt om det steks på för hårt, men vår fläskytterfilé kan man köra flera grader för högt utan den att förlorar sin mörhet. Marinaden gör att köttsaften stannar kvar i köttet.  

Billig men håller hög kvalitet

En viktig del i framgångssagan för fläskytterfilén är att smaken och utseendet är lik fläskfiléns, samtidigt som kilopriset är cirka 30 procent lägre.

– Vi går inte igång på oxfilé. Vi tycker att det är häftigt att göra kött som alla har råd med och som samtidigt är saftigt och gott, säger Niklas Söderlind.