Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

”Om fem år ska hälften av vår omsättning komma från exporten”

Knäck & Bräck är ett av de företag som nyligen tilldelades Business Swedens livsmedelsstipendium. Stipendiet vill de lägga på satsningar som ska öka deras marknadsandel i grannlandet Finland.

För sex år sedan startade Annalena Brage och Niklas Geidvall bageriet och butiken Knäck & Bräck. De hade då bestämt sig för att uteslutande satsa på knäckebröd bakat på kravodlade och forntida sädesslag som dinkel, emmer och gammaldags råg.

– Jag firar 20-årsjubileum som bagare och såg redan för 17 år sedan att det fanns en efterfrågan på handbakat knäckebröd. I bageriet som jag då drev, hann vi aldrig med att baka knäckebröd och jag sa alltid att ”nästa gång jag har ett bageri ska jag bara baka knäckebröd”, säger Annalena Brage.

För bagare har knäckebrödet flera fördelar.

– Man behöver inte baka på nätterna utan kan baka bröden mellan klockan sju och 16 på vardagar. Det blir inte heller något svinn som med mjukt bröd. Dessutom är det en hälsosam produkt som folk har ätit i tusentals år. För oss är det ett viktigt uppdrag att förvalta knäckebrödets del av kulturarvet, berättar hon.

Exportvänlig produkt

Knäckebröd är också en bra exportvara, eftersom den går bra att lagra. Knäck & Bräck exporterar sitt lingonknäcke till Schweiz, en butikskedja i Norge, till Harrods’s i London och Stockmann i Helsingfors. Business Swedens livsmedelsstipendium ska de satsa på att öka exporten till Finland.

– I Finland har man ett liknande konsumtionsmönster som i Sverige – det vi levererar till Stockmann går väldigt bra. Vi har insett att det finns en marknad för oss i Finland som vi borde bearbeta lite mer, konstaterar Annalena Brage.

Favoritknäcket både på hemmaplan och utomlands är lingonknäcket formade som älgar.

– Lingon appellerar till många och formen känns kanske lite exotisk. Men det är nog hela konceptet som kunderna uppskattar – att smaken är god och att mjölet vi använder är hälsosamt och närproducerat.

Stort intresse för nyttig mat

I Sverige är också de snacksliknande knäckebröden populära.

– Vårt knäcke ”Fredagsmys” är det många som tycker om. Vi bakar det på grovmalen råg, dinkelmjöl, solrosfrön och flingsalt. Det är ett nyttigt och kravmärkt snacks utan fett och tillsatser. Våra skorpor bakade på dinkelmjöl och smör går också vädligt bra.

Intresset för ekologiskt och högkvalitativa produkter, gör att många är beredda att betala lite mer för knäckebröd.

– Det är tydligt att folk bryr sig om vad de äter. De sädesslag som vi använder innehållet mycket mer antioxidanter och mineraler än sönderodlade och besprutade mjölsorter, säger Annalena Brage.