Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Svenska färdigrätter på väg till Finland och Polen

På det småländska företaget Johans Kök tror man på en omsorgsfull matlagning. Rätterna som man tillagar ska smaka lika bra som hemlagade. I och med Business Swedens livsmedelsstipendium bestämde de sig för lansera sin mat i Finland och Polen där smakpreferenserna liknar de svenska.

Småländska Johans Kök lagar rätter som ugnspannkaka, kroppkakor och köttbullar som säljs i dagligvarubutiker runt om i landet. Tack vare livsmedelsstipendiet från Business Sweden är de nu på väg till Finland och Polen med sin svenska husmanskost.

– Jag är kock i grunden och vet att de smakpreferenser som man har där inte ligger så långt ifrån de svenska. Färsprodukter, tjockpannkaka och potatisrätter har man ätit i alla tider i både Finland och Polen. Det är nog svårare att lansera potatisprodukter i exempelvis Frankrike där man har en annan matkultur, säger Glenn Strandberg, vd för Johans Kök.

Stor affär på gång

I Polen har Business Sweden gjort marknadsundersökningar och kartlagt intressanta butiker och restauranger för att få en bild av säljmöjligheterna. Efter marknadsbearbetningarna har Johans Kök nu lämnat en offert till en större färjelinje som vill börja sälja rätterna. På Sveriges ambassad i Helsingfors träffade de nyligen inköpare som är nyfikna på produkterna.

– När man kommer in i ett land är det lätt att få blodad tand. Precis som med allt annat, är det en barriär som man måste ta sig över för att våga ta nästa steg. Stipendiet ger oss möjlighet att känna på hur det är att exportera våra rätter till länder som är redo att ta emot produkterna, konstaterar Glenn Strandberg.  

Samtidigt är det viktigt att inte ta emot fler ordrar än vad företaget mäktar med, anser både han och ekonomichefen Stefan Raymondsson.

– Vi är en regional tillverkare med Småland som bas. Det finns mycket för oss att göra på hemmaplan, så det gäller att inte förhäva sig. Om vi ror i land offerten till färjelinjen handlar det om en jätteaffär för oss. Då vill vi förstås ta hand om den nya kunden på bästa tänkbara sätt, säger Stefan Raymondsson.

Bra råvaror viktigt

De traditionella rätterna, som köttbullar och kroppkakor, står för en tredjedel av omsättningen. Salladsbarer i matbutiker och hälsorätterna ”Jespers hälsosamma val” tillhör de senaste produktsatsningarna.

– Jesper är en personlig tränare i Smålandstrakten som har varit med och komponerat rätterna i serien ”Jespers hälsosamma val”. De innehåller inget socker och har rätt protein- och kolhydratkälla, berättar Stefan Raymondsson.

Filosofin bakom Johans Kök handlar om att sälja färdigmat av högsta kvalitet. För att kunna erbjuda en bra slutprodukt måste också råvarorna vara bra, resonerar de. Alla rätter är fria från tillsatser och tillagas i det egna restaurangköket.

– Våra rätter smakar lika bra som hemlagade. Grundinställningen vi har, är att mat ska lagas med kärlek och omsorg. Det är inget man slänger ihop bara för att tjäna pengar, säger Glenn Strandberg.