Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Livsmedelsstipendiet ska ta svensk sojaglass västerut

Bofoods sojaglass Lovice har rönt stora framgångar både utomlands och på hemmaplan. Snart ska också USA, världens största glassmarknad, övertygas om varför glass gjord på sojabönor är både hälsosammare och klimartsmartare än vanlig glass.

Världens mest glassälskande land är anledningen till att svenska Bofood, som tillverkar den mjölkfria succéglassen Lovice, nu blickar västerut. Snittamerikanen i USA äter nämligen hela 25 liter glass om året. Det är mer än dubbelt så mycket som svenskarna, som äter 11 liter glass per person och år. Då ligger Sverige ändå i topp när det gäller glasskonsumtionen i Europa.

Livsmedelsstipendiet från Business Sweden kommer att användas till att slå sig in på glassmarknaden i USA. Bofood står nu redo och laddade med glassprover som ska övertyga ett tiotal amerikanska intressenter om sojaglassens förträfflighet. Framför allt är det nordöstra USA som Bofood vill satsa på, närmare bestämt trakterna runt Boston och New York.

– Där finns en stor judisk population och eftersom vår glass är koshergodkänd har den en stor fördel, säger Anders Mattsson, marknads- och försäljningsansvarig för Bofood.

Vann blindtesttävling

Det speciella med glassen Lovice är inte bara att den har sojabönor som bas, utan att den smakar precis lika bra som glass gjord på grädde. Den goda smaken bevisades på en blindtesttävling i England förra året.

– Panelen bestod av folk från mejeribranschen. Vår vaniljglass vann tävlingen, trots att alla de andra glassarna var gjorda på mjölk och grädde, berättar Anders Mattsson.

Hemligheten bakom smakframgångarna är att Bofood har lyckats få bort sojasmaken från glassen helt och hållet. För att åstadkomma detta har de under 20 år förfinat en teknik som går ut på att ”mjölka” sojabönorna.

– Från ”mjölkningen” får vi ut en sojagrädde som inte smakar det minsta soja. Med grädden kan man göra precis allt som man tillverkar av vanlig mjölk, som ost, grädde och yoghurt.

Bättre för klimatet

Företagets filosofi bottnar i en övertygelse om att vi måste tillvarata naturens resurser på ett bättre sätt än vad vi gör i dag. 

– Vår glass är bra för både kroppen och miljön – den tar ju inte omvägen genom kon som vanlig glass. Dessutom innehåller sojaproteinet en massa nyttigheter som stärker hälsan, säger Anders Mattsson.