Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language

Digital internationalisering

24 augusti 2016

Hur digital är din verksamhet?

Sverige har som land en hög digital mognad, god infrastruktur och bra tillgång till kompetens inom digitalisering. Små och medelstora företag visar dock oroväckande låg grad av digitalisering när de ska exportera, enligt Business Swedens rapport "Internationalisering genom digitalisering" från 2015. Nu publicerar Business Sweden en uppdaterad version av rapporten där vi djupdyker i nyckelfaktorer inom digitalisering för svenska företag.

TESTA DIN INTERNATIONELLA DIGITALISERINGSGRAD

Utvärdera din internationella digitaliseringsgrad på mindre än 5 minuter och få svar direkt

Start test »
  • Question

    Content management: A visual and cognitive webpage that steers and leads the customer to relevant information based on their preferences and behaviour.

    Email marketing and digital newsletters: Use of email and digital newsletters to deliver tailored information and drive traffic to the website or web shop and further communicate and interact with the customer.

    (SEM/SEO): Tools and strategies used to make the website show in the top results when using search engines.

    E-commerce and online marketplace: Selling products and services online, either through a company-specific webpage or through e-commerce platforms that group retailers and companies, e.g. Amazon or Alibaba.

    Social media: Social platforms used to informally work with storytelling, and to create brand ambassadors among customers, partners and employees.

    Mobile devices: Portable devices that create an additional interface for marketing and sales, and allows for companies to reach customers in real-time.

    Digital tools for customer customisation: Tools and applications for gathering and analysing customer behaviour and preferences through big amounts of data “big data”, used to improve sales and marketing efficiency.

    Digital international value chains: Digital systems that interlinks different operations within the value chain, also known as “smart infrastructure”.

  • Score: /

    You seem to have a high international digitalisation level, excellent work! Continue your digital journey and strive for automatic solutions and a full multi-channel approach. For inspiration, check out success factor 4 and 5 in the report Internationalisation through Digitalisation.
  • Score: /

    You seem to have a moderate international digitalisation level. Continue the good work and push your company one step further on the digital journey. It is recommended to map what digital tools you currently lack and how they could benefit your company. For inspiration, check out the report Internationalisation through Digitalisation.
  • Score: /

    You are at the beginning of the digital journey. It is recommended to do a full inventory of your company's digital level, including what digital tools you currenty lack and the digital prerequisites for your international markets. Start by checking out success factor 1 and 2 in the report Internationalisation through Digitalisation.

Idag är det självklart för de flesta företag att ha en hemsida för att marknadsföra sina produkter och tjänster och många företag kompletterar sin försäljning i butik med e-handel. Så snart företaget vill sälja på andra marknader än sin hemmamarknad ställs krav på kunskap om lokala förutsättningar, regelverk och preferenser för att komma ut rätt. Inte sällan behöver hela affärsmodellen anpassas för nya digitala förutsättningar.

Enligt Business Swedens rapport "Internationalisering genom digitalisering" från 2015 har svenska företag en relativt låg digital mognad, och endast vartannat litet eller medelstort företag har rätt digital kompetens. Orsaken uppges vara brist på personal med relevant kunskap, och svårighet att finansiera en digital strategi. I den nya versionen har Business Sweden utvecklat fem nyckelfaktorer för svenska företag att förhålla sig till i sitt internationella digitaliseringsarbete.

en bild