Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language

Mexiko - det latinamerikanska lokomotivet

27 oktober 2017

Mexiko - det latinamerikanska lokomotivet

Mexiko är Latinamerikas näst största ekonomi och ett av de mest konkurrenskraftiga och utvecklade länderna i regionen. Det är världens största spansktalande land med starka band till resten av regionen genom ett flertal frihandelsavtal och historiska samarbeten. Under senare år har Mexiko seglat upp som en vinnare genom sin allt mer starka, öppna och diversifierade ekonomi.

Business Sweden har sammanställt en rapport som beskriver Mexikos marknadsutveckling, de mest lovande branscherna och hur ert företag kan öka era internationella intäkter genom att utöka verksamheten till Mexiko. Landet rankas som det lättaste landet att göra affärer med i Latinamerika av Världsbankens ”Doing Business” rapport från 2017, vilket även innebär att Mexiko med sina frihandelsavtal med upp emot 46 länder klättrar förbi t.ex. Italien i rangordningen.

Många internationella företag sköter redan idag sin latinamerikanska verksamhet från Mexiko. Det är också i många fall vägen in till marknaden i USA, trots den protektionistiska politiken som kommer från norr. Den mexikanska värdekedjan är kraftigt sammanflätad med USAs, och det är långt ifrån enkelt att skilja dem ifrån varann utan att båda ländernas respektive ekonomier påverkas negativt.

I vår rapport går vi igenom makro-aspekter relaterade till ”Trump-effekten”, liksom utmaningar med korruptionen i landet, men fokus i rapporten är på de många möjligheter som den mexikanska marknaden erbjuder. Exempelvis den industriella basen med bildindustrin i centrum där man ligger tätt bakom jättarna Tyskland, Japan och Sydkorea när det kommer till export av fordon. Vi tittar även närmare på reformerna inom energi-, utbildning- och ICT-sektorerna som nu börjar ge positiva effekter för både den enskilde medborgaren samt arbetsmarknaden som helhet, produktiviteten ökar vilket stärker den övergripande ekonomiska kapaciteten. När det kommer till investeringar inom tillverkning och detaljhandeln placerar sig Mexiko som den mest attraktiva destinationen på kontinenten.

På Business Sweden brinner vi för att stötta svenska företags internationella tillväxt och öka internationella intäkter genom att identifiera nya intäktskällor, förkorta tid till marknad samt minimera risker. Med denna rapport hoppas vi kunna öka intresset för de många lovande möjligheter som finns i Mexiko. Vi bjuder gladeligen in fler svenska företag att etablera sig på den mexikanska marknaden och resten av den amerikanska kontinenten. 

Rapporten är på ENGELSKA

en bild