Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language

Internationalisering genom digitalisering

16 september 2015

Hur digital är din verksamhet?

Sverige har som land en hög digital mognad, god infrastruktur och bra tillgång till kompetens inom digitalisering. De små och medelstora företagen visar dock oroväckande låg grad av digitalisering när de ska exportera, enligt Business Swedens rapport "Internationalisering genom digitalisering".

Idag är det självklart för de flesta företag att ha en hemsida för att marknadsföra sina produkter och tjänster och många företag kompletterar sin försäljning i butik med e-handel. Så snart företaget vill sälja på andra marknader än sin hemmamarknad ställs krav på kunskap om lokala förutsättningar, regelverk och preferenser för att komma ut rätt. Inte sällan behöver hela affärsmodellen anpassas för nya digitala förutsättningar.

Enligt Business Swedens rapport "Internationalisering genom digitalisering" har svenska företag en relativt låg digital mognad, och att endast vartannat litet eller medelstort företag har rätt digital kompetens. Orsaken uppges vara brist på personal med relevant kunskap, och svårighet att finansiera en digital strategi.

Digitala verktyg

contact image

Fredrik Fexe

Executive Vice President, Strategy & Business Development
Stockholm
E-post fredrik.fexe@business-sweden.se