Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Kanada: Möjligheter inom detaljhandeln

Den kanadensiska detaljhandeln är stabilt växande och är en säker investering för detaljhandelsföretag. De senaste fem åren har handeln visat goda möjligheter för svenska bolag, både de som redan är etablerade på marknaden och de som vill etablera sig där.

De marknadssegment som har haft störst tillväxt är sportkläder och skor, som växt med över 20 procent de senaste fem åren. Bland barnkläder har intresset växt för funktionsplagg och tekniska plagg i och med att föräldrar är beredda att betala premiumpriser för bättre kvalitet och längre hållbarhet. Försäljning av produkter för inredning utomhus växer i form av utomhusmöbler, trädgårdsskjul och grillar eftersom fler kanadensare föredrar att spendera somrarna hemma i sina trädgårdar och sommarstugor. Bland hushållsprodukter har försäljningen av köksutrustning ökat som ett resultat av den rådande hälsotrenden att äta nyttigt och hemlagat.

Alla subkategorier inom detaljhandeln kommer att påverkas positivt av frihandelsavtalet mellan Kanada och EU (CETA), som beräknas vara klart och implementerat i början av 2017. Avtalet kommer att eliminera 99 procent av tullavgifterna på exportvaror och standardisera regleringar för produkter och tjänster i Kanada och EU. Implementering av avtalet kommer innebära mer jämlika marknadsförutsättningar för företag på respektive marknad.  

Med en stabil ekonomi, en liberal regering och en affärskultur som påminner om den svenska, utgör Kanada en väldigt bra testmarknad för export till Nordamerika och detta i synnerhet för detaljhandelsbolag.

Dokumentinformation
Datum: 4 mar 2016
Storlek: 1,3 MB(pdf)
Ladda ner