Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Workbuster växer i Finland

en bild
Med en stark kundbas i Sverige var startup-företaget Workbuster redo att expandera internationellt. Tack vare Business Sweden har Workbuster nu förutom en bättre förståelse för den finska marknaden och dess affärspotential även fler kunder i Finland.

Workbuster är ett ungt och snabbt växande företag som tillverkar och säljer ett molnbaserat rekryteringsverktyg som ger ett effektivt stöd i rekryteringsprocessens alla delar. Workbuster hade sedan tidigare några finska företag som kunder, men ville expandera till den finska marknaden. Före expansionen önskade de få en bättre förståelse för den finska marknaden och dess potential. Därför vände de sig till Business Sweden för rådgivning och support.

– Inför en internationell satsning är det viktigt att ha en förståelse för hur den lokala marknaden faktiskt ser ut, inte bara en känsla. Eftersom jag har tidigare erfarenheter från Business Sweden så kände jag att det var en bra start att börja med dem. Det är en stor fördel att få information och hjälp av kunniga människor lokalt, säger Sara Kuusiniemi, Country Sales Manager Finland & Business Developer på Workbuster.

Workbuster hade endast begränsade kunskaper om den finska marknaden och behövde en djupare insikt om rekryteringsmarknaden i Finland, dess trender, branscherna med störst kundpotential, beslutsprocesser kring anskaffning av rekryteringsverktyg och konkurrenterna i Finland. Därtill var de intresserade av att bearbeta potentiella kunder i Finland.

Projektet resulterade i en konkret affär i Finland 

Marknadschecken visade att Workbuster har en bred mängd av olika typer av konkurrenter i Finland. Analysen indikerade även att konkurrenterna med ett gammalmodigt och mer stelt erbjudande tappar marknadsandelar medan de mer innovativa konkurrenterna växer kraftigt. Även om det visade sig att flera intressanta företag redan höll på att byta ut sinarekryteringssystem eller nyss hade gjort det så fanns det en tydlig potential för Workbuster med sitt användarvänliga och effektiva rekryteringsverktyg.

Samarbetet mellan Workbuster och Business Sweden resulterade i möten med potentiella kunder som var intresserade av att höra mera om Workbuster och dess erbjudande. Ett av mötena ledde även till att ett av Finlands snabbast växande företag beslöt att börja arbeta med Workbusters rekryteringsverktyg.

– Att ha koll på konkurrenter är det absolut viktigaste för oss när vi går in på en ny marknad. Vi har med hjälp av marknadschecken fått en snabb överblick över vilka konkurrenter som finns och vad de erbjuder. Vår känsla att vi har något unikt på den finska marknaden har också stämt väl överens med utfallet av projektet. Om vi inte hade gjort marknadschecken hade det tagit avsevärt längre tid att känna oss trygga med att satsa på Finland, det blev en första språngbräda, säger Sara Kuusiniemi.