Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Wapro skyddar amerikanska städer mot översvämning

en bild
Wapros produkter för översvämningsskydd och reglering i VA-nätet används redan av de flesta kommuner och VA-bolag i Sverige. Med hjälp av Business Sweden har Wapro lyckats etablera en lokal närvaro på den amerikanska marknaden för att förse områden som ligger i riskzonen för översvämningar, bland annat New York, Philadelphia, New Orleans och Washington DC med sina produkter och tjänster.

Med huvudkontor i Karlshamn är Wapro en ledande produktleverantör inom vattenförsörjning, avlopp och renhållning. När Wapro kontaktade Business Sweden såldes deras produkter huvudsakligen genom amerikanska distributörer utan kontrakt. Wapro ville dock utforska nya sätt att optimera sin verksamhet på den amerikanska marknaden. Företagets långsiktiga mål var att öka försäljningen samt att etablera ett ordentligt nätverk av distributörer för att vinna marknadsandelar i de geografiska områden i USA som löper större risk för översvämningar.

Att undersöka marknaden och hitta rätt partner

Initialt jämförde Business Sweden Wapros aktuella geografier med den amerikanska marknaden för att kunna identifiera fördjupningsområden där de skulle utveckla en försäljningsstrategi. Business Swedens analys visade att den amerikanska marknaden krävde en lokal närvaro samt starka relationer till sina tillverkare. Med andra ord var det viktigt för Wapro att komma i kontakt med diverse branschrepresentanter för att kunna få en ökad insikt kring hur de bäst kunde närma sig marknaden. Business Sweden hjälpte Wapro i planeringen av ett besöksprogram med nyckeldistributörer i bland annat New York, Washington D.C., Baltimore och New Orleans.

Att göra om och göra rätt

Efter att ha skrivit under avtal och arbetat med en amerikansk distributör i några år insåg Wapro att de ännu inte hade nått sin fulla potential. Trots att distributöravtalet initialt verkade lovande insåg Wapro att de kunde öka sin försäljning och tillväxt genom att arbeta med en annan affärsmodell i USA med lokalanställda.

- Som svenskar kan vi vara väldigt blåögda när vi skriver på olika avtal. Du måste verkligen arbeta med det. Du kan inte förvänta dig att externa partner, som distributörer, ska bry sig lika mycket om din produkt som du, säger Torgny Larsson, vd på Wapro.

Efter vidare research bestämde sig Torgny och hans team att skifta så att hela försäljningsprocessen skedde inhemskt och återinvestera i den amerikanska marknaden med ett nytt fokus. De vände sig återigen till Business Sweden för vägledning.

Ett ljus i mörkret

Utöver att vägleda Wapro genom omorganisationsprocessen, har Business Sweden agerat som en nyckelpartner för administration och bokföring.

- Business Sweden har varit en trygghet, vilket för vissa kan låta banalt, men som för oss har varit ovärderligt, säger Torgny.

Wapro och Business Sweden håller kontakt på månadsbasis och behåller sin starka relation.

- Våra förhoppningar är att vi håller kontakten och fortsätter ha en stark relation till Business Sweden. Ni har omfattande kunskaper och erfarenhet som vi gärna vill kunna använda i framtiden. Business Sweden har varit vårt ljus i mörkret och har gjort det väl.

en bild

Greg Babel

Associate San Francisco Associate, San Francisco
+1 415 835 3003
E-post greg.babel@business-sweden.se