Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Volvo Cars etablerar efterlängtad fabrik i USA

en bild
För Volvo Cars har en USA-etablering varit på agendan till och från sedan 70-talet. Men först nu, 40 år senare, har beslutets fattats efter en gedigen analys tillsammans med Business Sweden. Om två år börjar Volvo producera bilar för försäljning i den nya anläggningen i Charleston, South Carolina.

Volvo Cars har samarbetat med Business Sweden i olika projekt över hela välden, allt från partnersökning i Indonesien, CSR-seminarier i Kina och marknadssupport i Brasilien, till medverkan på ett flertal delegationsresor och internationella mässor. När Volvo under våren 2014 ville göra en förstudie inför en eventuell fabriksetablering i Nordamerika, var det därför naturligt att vända sig till Business Sweden.

Neutral partner för objektiv analys

- Vi behövde en extern, neutral partner som kunde göra en objektiv analys. Vi hade jobbat tidigare med Business Sweden på andra marknader och hade goda erfarenheter. Dessutom var det ett plus att de fanns representerade i både USA och Mexiko, säger Ulf Nordelöf, Director Strategy Development på Volvo Cars.

Volvo Cars har idag bilfabriker i Sverige, Belgien och Kina, samt en mindre anläggning i Malaysia. Att etablera sig i Nordamerika med en fabrik har länge varit en ambition, men av olika skäl har man tidigare valt att avvakta.

- Nordamerika har alltid varit en viktig marknad för oss, med stor potential. Samtidigt är det en stor investering att etablera en fabrik i USA. När dollarn har varit stark har vi haft en god utväxling på valutaskillnaden, och då har det inte funnits samma incitament. Och när dollarn varit svag har vi istället förlorat mycket eftersom vi haft stora volymer i USA. Då har vi inte riktigt haft råd, säger Ulf.

- Det är egentligen aldrig det perfekta läget, man måste bara tro på att det är en långsiktig satsning. Vi är väldigt stolta och glada över att vi vågade ta steget nu.

Val av marknad och partner

Projektet påbörjades i maj 2014 och inleddes med en makroekonomisk studie av förutsättningarna i USA och Mexiko. Sju amerikanska stater och sex regioner i Mexiko analyserades med avseende på en mängd faktorer, så som arbetskraft (både kostnad och utbildningsnivå), infrastruktur, skatter, regler, klimat, säkerhet och livskvalitet. Efter en grundlig jämförelse och viktning av de olika alternativen valde Volvo Cars att gå vidare med tre stater utefter USA:s Atlantkust.

Nästa steg blev att representanter från Volvo Cars, bland andra Ulf, reste runt i dessa stater, träffade lokala motsvarigheter till Sveriges investeringsfrämjande organisationer, tittade på omgivningarna och diskuterade förutsättningarna på respektive plats. När två alternativ återstod, påbörjade Business Sweden nästa projekt – att identifiera den mest lämpade partnern för att bygga fabriken.

- Vi ville hålla etableringen konfidentiell in i det sista och under första halvåret var det bara en handfull personer som kände till planerna. Business Sweden hjälpte oss att anonymt identifiera och utvärdera olika partner i de båda staterna innan vi slutligen tog kontakt.

Slutligen föll valet av etableringsort på Charleston i South Carolina, och den partner som valts fick uppdraget att bygga fabriken. Sommaren 2018 kommer produktionen av säljbara bilar vara igång, även om fabriken kommer att vara färdig och testköras långt innan dess.

- Initialt räknar vi med att anställa 2000 personer, men siffran kommer att kunna stiga i takt med att vi expanderar.

Etablering viktig signal

Enligt Ulf har det framför allt funnits två skäl till att etablera en fabrik i Nordamerika. För det första signalerar närvaron ett långsiktigt engagemang för marknaden på ett helt annat sätt än enbart försäljning. Det andra skälet är mer företagsekonomiskt – det är ett sätt att komma ur den bergochdalbana som valutafluktuationerna innebär. Genom att ha produktionskostnader och försäljningsintäkter i samma valuta undviker man den risken, och eftersom USA är en stor marknad blir detta påtagligt.

- Vi har fått en fantastisk respons, både från marknaden och återförsäljarna, vilket är viktigt. Vi blir ju en del av samhället där vi etablerar oss. Sen tror jag personligen att ”Made in the USA” har ett värde för den amerikanska konsumenten; att köpa en bil som man vet skapar arbeten. I synnerhet tror jag att detta blivit viktigare efter krisen 2008-09.

Att Volvo är en svensk bil spelar ingen roll. Varumärket Volvo är enligt Ulf väldigt starkt i USA, något som grundlades redan på 70-. 80- och 90-talet.

- Volvo har stått för något positivt och man vill gärna associera sig med de värderingarna. Nästan alla som vi mötte i USA hade sin egen story om Volvo, till exempel hur de åkt i en Volvo kombi som barn. Det var fantastiskt att höra vilken relation alla hade till Volvo.

en bild

Anna Clarin

Responsible Transportation and Automotive Stockholm Responsible Transportation and Automotive, Stockholm
E-post anna.clarin@business-sweden.se