Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Virtusize - rätt passform för Japan

en bild
Virtusize har med stöd från Business Sweden etablerat sig steg för steg på den japanska detaljhandelsmarknaden, världens fjärde största e-handelsmarknad. Produkten? En innovativ lösning för att hitta rätt passform på kläder vid internetköp.

Virtusize är ett snabbt växande IT-företag som hjälper konsumenter att välja rätt storlek på klädesplagg vid internetköp. Företaget tillhandahåller en lösning som visuellt visar storlek och passform på kläder i internetbutiker som en jämförelse med plagg man redan har i sin garderob.

Virtusize grundades 2011 men har redan vuxit till att omfatta en personal på cirka 20 personer och byggt upp en imponerande kundkrets med ledande butiker såsom Topshop, Gant och Acne. Det tog inte lång tid innan Virtusize hade planer på att etablera sig i Japan, världens fjärde största e-handelsmarknad och trendsättare i Asien. Man beslutade sig för att undersöka möjligheterna att etablera sig i Japan med en så kallad ”Business Opportunity Project” (BOP) som ett första steg 2012.  

Japan en viktig e-handelsmarknad  

- Med en stor och sofistikerad marknad, och konsumenter som är villiga att betala för kvalitet, var Japan ett naturlig steg för oss vad gäller marknader utanför Europa. Det är den perfekta plattformen för oss att bygga vårt varumärke i Asien utifrån, säger Andreas Olausson, regionchef för Virtusize i Asien. 

Virtusize beslutade att bygga ett nära samarbete med Business Sweden inför etableringen i Japan. Det initiala BOP-projektet (Business Opportunity Project) 2012 följdes upp med deltagande i ”Swedish Fashion Week” i februari 2013, också tillsammans med Business Sweden i Tokyo. Responsen från marknaden visade sig vara mycket positiv, och efterfrågan på Virtusizes anpassade lösningar var till och med vara större än vad Virtusize hade förväntat sig.

Virtusize fortsatte att använda Business Swedens konsulttjänster allt eftersom verksamheten i Japan växte och närvaron utvecklades från ett virtuellt kontor till att etablera japanskt dotterbolag i augusti 2013. Virtusize har steg för steg etablerat en marknadsnärvaro med stöd från Business Sweden och fortsätter att använda sig av Business Swedens administrativa tjänster.  

”Långt över våra förväntningar"  

- Vi är mycket nöjda med utvecklingen i Japan. Det har gått långt över våra förväntningar. Det skulle inte ha varit möjligt utan det stöd som vi fått från Business Sweden och vi är mycket nöjda med vårt samarbete så här långt, säger Andreas Olausson.  

Snabb hantering visade sig vara nyckeln till framgång på marknaden samt för att uppnå kundnöjdhet. Den snabbt växande e-handelsmarknaden väntar inte på någon och förväntningarna på Business Sweden sattes därefter. 

Snart efter att ha etablerat sig i Japan ingick Virtusize ett avtal med Business Sweden i Sydkorea för fortsatt stöd under den snabba expansionen i Asien.

en bild

Cecilia Leiram

Trade Commissioner Japan Tokyo Trade Commissioner Japan, Tokyo
+81 3 5562 5022
E-post cecilia.leiram@business-sweden.se