Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

En blå segermatta lägger grunden för skandinaviskt mode i Dubai

en bild
Dubai, Förenade Arabemiraten, är en av världens ledande shoppingdestinationer. Det som en gång var en kal öken är nu hem till flera av världens största och mest dynamiska köpcenter. Det ikoniska Dubai Mall innefattar över 1200 affärer på 4 våningar, och dess mindre syskon, Mall of the Emirates, har över 700 affärer. Efter London är Dubai den stad i världen som har störst antal internationella varumärken närvarande på marknaden (57% av globala varumärken finns i Dubai).

Förutom sin starka varuhandel är Dubai också en framväxande hub för mode i mellanöstern. Under 2013 startade regeringen i Dubai sitt eget design- och moderåd med uppgiften att leda vägen för Dubai till att bli en av världens ledande knutpunkter för design och mode. Staden huserar två större modetillställningar som båda inträffar två gånger om året. Det lokalt baserade eventet ”Fashion Forward”, vilket hålls i Dubais mode- och designområde, samt ”Arab Fashion Week”, vilket är erkänt även i internationella modekalendrar.

Även om de flesta designers initialt brukar gå in på mer välbekanta modemarknader som New York, Milano eller Paris, fick Business Sweden i Dubai under hösten 2016 möjligheten att arbeta med en lovande designer från Stockholm som skapar sin egen starka historia. Victoria Senkpiel, en designer som skapar kollektioner under samma namn hade en skarp och unik vision i åtanke: att först börja med mellanöstern och därefter expandera till de mer ”traditionella” modemarknaderna.

Victoria designar högklackade skor för starka och självständiga kvinnor, främst de som är aktiva inom affärslivet. Skornas sulor är blå, vilket ger uttryck för att skornas bärare går på en ”blue carpet of victory”. Skorna är handgjorda i Italien och hennes design är inspirerad av den svenska naturen. Hennes produkter tillsammans med det underliggande temat, kvinnlig ”empowerment”, är en interessant matchning för den komplexa marknaden i mellanöstern.

Business Sweden i Dubai arbetade med Victoria under hösten 2016 och utförde då en analys av den exklusiva skomarknaden i Dubai, skapade förståelse av inköpsstrukturer i industrin, samt bedömde marknadens efterfråga för Victorias produkter. Som den första skandinaviska designern deltog Victoria på Arab Fashion Week under hösten 2016 och visade där upp sina produkter.

Under de första veckorna av 2017 besökte Victoria Dubai och träffade tillsammans med Business Sweden potentiella partners och distributörer, bland andra det ikoniska Level Shoes outlet på Dubai Mall, men även ytterligare viktiga aktörer så som ledande regionala modebloggare och Dubais egna design- och moderåd. De personer som träffade Victoria uttryckte att hon har en unik och stark historia som resonerar väl med den lokala marknaden. Potentiella samarbeten med lokala designers skulle kunna öka attraktiviteten ytterligare.

Eftersom Dubai är en konkurrensfylld marknad krävs det ytterligare arbete från Victoria. Därför fortsätter Business Sweden att stödja Victoria under det första halvåret av 2017. De nästa stegen för Business Sweden och Victoria Senkpiel är att följa upp och föra diskussionerna vidare med de identifierade aktörerna som Victoria träffade under första delen av projektet. Antagligen kommer Victoria besöka Dubai igen för att mer specifikt kunna anpassa sina produkter för den lokala marknaden samt förbereda kvinnorna i Dubai att de snart kommer kunna gå på ”the blue carpet of victory”.