Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Delegation skapade ökad förståelse för den polska marknaden

en bild
Tre svenska branschorganisationer inom trä- och möbelindustrin ville skapa sig en bild av den polska marknaden. Under Business Swedens delegation till Polen i oktober 2015 fick de både ökad kunskap och värdefulla kontakter med sakkunniga.

Trä- och Möbelföretagens (TMF), Grafiska företagens (Grafiska) och Skogs- och lantarbetsgivarnas (SLA) mål med en gemensam delegation var att lära sig mer om Polen och den industriella och ekonomiska utvecklingen landet har genomgått. De ville även förstå marknaden ur ett konkurrensperspektiv och som en potentiell framtida partnermarknad. Under delegationen önskade man att avhandla möten med så väl myndigheter och fackliga företrädare som företag. Kontakt togs med Business Sweden i Warszawa för att träffa rätt nyckelpersoner, få lokalkännedom, och skapa en överblick av den Polska marknaden i dessa frågor.

Business Sweden tog fram ett underlag för ett lämpligt program, innehållande både möten med företag och departement samt Svenska ambassaden i Warszawa. Utöver det följde Business Sweden med som guide och tolk under hela delegationen.

Under den tre dagar långa delegationen träffades tre myndigheter, samt tre företag verksamma inom trä- och möbelindustrin och den grafiska sektorn. Detta gav TMF, Grafiska och SLA den teoretiska grunden från myndigheterna, men även möjligheten att se hur företag på den polska marknaden arbetar.

- Besöket i Polen var av första klass, Business Sweden levererade möten med representanter inom precis de områden vi hade önskat. Detta gav en god inblick i den polska marknaden och resulterade i mycket kunskap och funderingar att ta med hem till Sverige om Polen som närmarknad. Utöver intressanta möten fungerande all logistik under resan utan anmärkningar och vi fick se många bra och spännande miljöer i relation till våra respektive industrier, säger David Johnsson, vd TMF.

Efter genomförd delegation ansåg alla parter att deras förståelse för den polska marknaden hade ökat. Idag används mycket av kunskapen de fick under besöket i kommunikation till deras medlemsföretag, framförallt möbelföretag, för att informera om konkurrensläget i Polen.

- Vi fick ut mer än vad vi hade vågat hoppas på under vårt besök i Polen. Business Sweden agerar som en lokal dörröppnare, och det känns som ett naturligt första steg att använda sig av Business Sweden för att undersöka nya marknader, säger David Johansson.

en bild

Dominik Skibicki

Consultant Consultant
+48 602 673 106
E-post dominik.skibicki@business-sweden.se