Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Törnholdings högkvalitativa träprodukter efterfrågas på den polska marknaden

en bild
Runt 2010 märkte Törnholding AB ett ökat intresse av deras träprodukter från den polska marknaden. Till följd av det ökade intresset i Polen kom man i kontakt med Business Swedens Warszawa kontor och initierade ett samarbete. Med Business Swedens hjälp rekryterade man en första säljare till Törnholdings polska bolag Dalatrading. Efter det började Törnholding koncernen jobba mer och mer med den polska marknaden och har kunnat öka sin försäljning från 500m3 till 15 000m3 på 5 år.

Boda sågverk har varit verksamma i Dalarna i över 100 år, företaget fokuserar på sågade träprodukter av furu i hög kvalitét och säljer sina produkter till ca 10 marknader runt om i världen. Deras produkter passar perfekt till både möbel och byggindustrin, vilket är två stora och expansiva industrisegment i Polen.

Innan man tog kontakt med Business Sweden, skickade man endast hela lastbilar om 45-50 m3 till den Polska marknaden. Det ökade intresset för högkvalitativt trä på marknaden ledde till att Törnholding noggrant utvärderade den polska marknaden och startade upp sitt vilande bolag Dalatrading i Polen. Utifrån sin analys av marknaden bestämde man sig för att öppna ett lager i Poznan i västra Polen. För att driva verksamheten framåt tog man kontakt med Business Sweden för att rekrytera en ansvarig säljare till Dalatrading, med ansvar att bearbeta marknaden. Tidigt insåg Törnholding vikten av att ha en ansvarig säljare på plats för att lyckas med sin etablering och få kännedom om den lokala kulturen och språket.

VIKTEN AV LOKAL NÄRVARO

Via annons i Polska dagstidningar, och genom headhunting i Business Swedens nätverk anställdes den första säljaren till den polska marknaden. Inför rekryteringsprocessen hade Business Sweden och Törnholding ett kick-off möte för att stämma av vilka egenskaper som var av vikt för Törnholding, och vad som är viktigast att tänka på gällande den polska marknaden. Att tillsammans identifiera rätt profil för kandidaten är avgörande för en lyckad rekrytering. Det var av stor betydelse att personen var säljande, hade god kunskap om branschen och pratade branschspråket. Den blivande säljaren skulle agera som en länk mellan det polska bolaget, och bolaget i Sverige, vilket även gjorde det viktigt att personen hade goda engelskakunskaper. Business Swedens lokala kännedom om så väl landet, som industrin var till stor hjälp under rekryteringsprocessen. Business Sweden anordnade både intervjuer, så väl som hjälpte till med utformandet av kontrakt.

Innan Törnholding började jobba på Polska marknaden sålde man ca 500 m3 trävaror per år till marknaden. Idag har försäljningen ökat till en mängd på ca 15 000m3, för ett värde av ca 30 miljoner SEK. Trots den redan kraftiga ökningen, ser Börje Törnberg ägare av Törnholding positivt på framtiden och förväntar sig en fortsatt tillväxt på ca 15 – 25 % kommande år.

POSITIV FRAMTID I REGIONEN

Utöver Polen ser Törnholding nu även möjligheter med att etablera ett sågverk i Ukraina. Genom att även finnas på den Ukrainska marknaden ökar chansen att stärka sitt varumärke i Polen. Med att sågverk i Ukraina kan Törnholding fortsätta att erbjuda de polska kunderna hög kvalitativa träprodukter men till ett längre pris än träet som exporteras från Sverige till Polen.

I och med den positiva utvecklingen på marknaden och framtida planerna på etablering i Ukraina, har Törnholding och Business Sweden en kontinuerlig kontakt för att finnas som stöd, och ge hjälp vid framtida projekt.