Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Sonesta har hittat en partner i Förenade Arabemiraten

Att förstå en marknad och hitta rätt partner långt från Sverige kan vara en utmaning för många svenska bolag. Business Sweden med sin lokala kunskap och sitt nätverk hjälper bolag hitta rätt vägar in på marknaden. Sonesta som tillverkar bord och stolar för användning inom urologi-, gynekologi- och urodynamik vände sig till Business Sweden i detta syfte. De hade tidigt identifierat Mellanöstern som en tillväxt region och behövde Business Sweden för att få en bättre förståelse av marknaden och hitta en lämplig partner.

Sonesta är ett globalt företag med fokus på kvalité, funktionalitet och bekvämlighet. De har partner och distributörer runt om i stora delar av världen och har sålt över 7000 bord och stolar. Efter att ha deltagit på Arab Health mässan i den svenska paviljongen som arrangerades av Business Sweden så berättade de om behovet att bättre förstå UAE marknaden för deras produkter samt hitta en lämplig partner i landet.

Business Swedens team kombinerade desk research, analyser och intervjuer med flera företag för att ge Sonesta en bild av hur hälsosektorn är uppbyggd, hur inköpsprocessen ser ut, marknadspotentialen. Arbetet ledde till att Sonesta hitta en lämplig partner och möjligheterna är nu många.

“BUSINESS SWEDEN ÄR EN DÖRRÖPPNARE”

”Business Swedens styrka och stora fördel vid sådana här typer av projekt är att utländska företag och intressenter är mer tillmötesgående och villiga att träffa er. När man försöker etablera sig i ett nytt land är det till stor fördel att kunna dra nytta av Business Swedens starka internationella varumärke”, säger Fredrik Brandt, International Sales Manager.

Fredrik poängterade även hur värdefullt det var att Business Sweden undersökte varje potentiell partner innan de bokade in möten för att försäkra sig om att de var relevanta och mötte Sonestas kriterier. Sonesta uppskattade även Business Swedens marknadskompetens och industrispecifika kunskap: ” Business Sweden levererar alltid en utförlig analys av marknaden vilket förberedde oss mycket väl inför vårt mötesprogram där vi träffade potentiella investerare”, säger Fredrik.

Efter att ha träffat flera potentiella partner så valde Sonesta att fortsätta diskussionen med en av de som de sen skrev ett partnerskapsavtal med.

“Business Swedens assistans och expertis har varit en viktig aspekt för oss i att hitta en partner i UAE och vi hoppas kunna använda er även i andra marknader”, avslutar Fredrik Brandt med.