Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Scanias storsatsning på tillverkning och försäljning i Indien

en bild
När Scania påbörjade en satsning för att förbättra sin position på den indiska marknaden anlitade de Business Sweden. Sedan 2009 har Business Sweden stöttat dem i fler steg av etableringen.

Scania hade sedan 2007 distribution av tunga lastbilar för gruvdrift via en lokal indisk partner men ville öka sin marknadsandel och bredda produktutbudet. Med hjälp av Business Sweden genomförde Scania en omfattande analys av marknaden. Analysen visade att tillväxt för Scania krävde en egenägd säljorganisation, lokal tillverkning, ett omfattande återförsäljar- och servicenätverk, samt en bred marknadsföringsagenda för att bygga varumärket. Denna insikt resulterade 2010 i beslutet att investera brett i den indiska verksamheten.

Idag är Scania på god väg att bli ett etablerat varumärke i hela Indien, inte längre begränsat till gruvsegmentet utan också vägtransporter, tungdragare, stadsbussar och långfärdsbussar. Med två fabriker (en för lastbilar och en för bussar) samt en topprustad serviceverkstad på 16 hektar mark utanför Bangalore, sysselsätter bolaget idag ungefär 700 personer.

-  Enligt en ny undersökning kommer befolkningen i Indiens städer att växa från cirka 340 miljoner till 590 miljoner mellan 2008 och 2030. Givet detta kommer det vara nödvändigt att förbättra urbana transportsystem och logistiksystem för att säkra tillväxt och god livskvalitet. I en växande ekonomi av Indiens storlek är det av yttersta vikt att få till detta rätt, säger Anders Grundströmer, Managing Director Scania India och Senior Vice President Scania Group.

Scania bygger det nya Indien

När företaget öppnade i Indien 2011 var ambitionen att sälja bussar och lastbilar. Idag (2015), bidrar deras drygt 700 medarbetare direkt till regeringens agenda att bygga det nya Indien, genom ”Make in India”, ”Smart Cities” och ”Clean India”.

- Vi ser Indien som en industriell hubb jämförbar med Scanias globala tillverkningscenter och genom dessa fabriker och samarbete med andra intressenter levererar vi hållbara transportlösningar till den indiska marknaden, säger Anders Grundströmer.

Business Sweden har jobbat med Scania i flera av stegen i etableringsprojektet. Under 2009-10 genomförde Business Sweden en marknadsstudie som stöd inför investeringsbeslutet. Under den inledande etableringsfasen använde Scania Business Swedens BSO-tjänst (Business Support Office), en möjlighet att kostnads- och tidseffektivt komma på plats och komma igång. Scania-teamet hyrde kontorsplats hos Business Sweden och fick även hjälp med bolagsbildning och löneutbetalningar tills Scanias egen indiska verksamhet var redo att ta över.

"Fruktsamt samarbete med Business Sweden"

Under 2013 genomförde Business Sweden, på uppdrag av Scanias indiska ledning, en djuplodande marknadsanalys av hela värdekedjan och en mängd potentiella kundsegment. Tack vare regelbundna uppdateringar tjänar detta material fortfarande som en grundbult för bolagets interna planering i ledningsgrupp och styrelse. Business Sweden har också stöttat Scania i de resursintensiva delarna av marknadsföringen, bland annat som projektledare för invigningarna av lastbilsfabriken 2013 och bussfabriken 2015.

- Scania har haft ett långt och fruktsamt samarbete med Business Sweden sedan vårt insteg på den indiska marknaden. Business Swedens kunnande och engagemang har varit till stor hjälp för att bygga upp Scanias ambition med affären. Vi kommer att fortsätta bygga på detta samarbetet och hoppas på gemensam framgång även i framtiden, säger Anders Grundströmer.

- Vi har fått till ett jättebra samarbete med Scania under de senaste åren. Scania har haft höga ambitioner i Indien, och vi har mött deras förväntningar. Med lite perspektiv är det fascinerande att se hur långt Scania har kommit i på denna korta tid. Många företag kan lära sig från Scanias sätt att angripa marknaden, säger Gustav Wennerblom, chef för Business Swedens kontor i Bangalore.