Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Fokus på detaljhandel i shoppingparadiset Singapore

en bild
Singapore har länge hyllats som ett shoppingparadis. Landet har många köpcentra och varuhus utspridda på den relativt lilla landytan, en hög befolkningstäthet och höga disponibla inkomster. Detta i kombination med en tendens att gärna vistas i luftkonditionerad inomhusmiljö på grund det varma och fuktiga klimatet har gjort shopping till något av en nationalsport i Singapore. Landets ikoniska Orchard Road har ofta jämförts med Champs Elysées i Paris och Fifth Avenue i New York. Underliggande den fina fasaden finns dock en strävan att öka landets produktivitet, minska beroendet av arbeteskraft och att göra detaljhandeln mer konkurrenskraftig mReed hjälp av ny teknik. Med detta i åtanke organiserade Business Sweden i Singapore, tillsammans med Sveriges ambassad i Singapore, två seminarier under 2015 och 2016 med fokus på detaljhandel, för att visa upp framgångsrika svenska lösningar och utbyta erfarenheter och ’best practices’.

Bortsett från varuhusens glittrande yta så står detaljhandeln i Singapore inför flertalet utmaningar. Ökad konkurrens och högre driftskostnader, såväl för hyra som arbetskraft, sätter press på många verksamheter och fordrar en övergång mot ökad produktivitet och innovation. Inom detta område har Singapore något att lära av Sverige, som har stått inför liknande utmaningar och på flera områden lyckats minska sitt beroende av arbetskraft genom smarta tekniska lösningar.

Kontaktbyggande på lokal nivå

Under 2015 och 2016 organiserade Business Sweden i Singapore tillsammans med Sveriges ambassad i Singapore två seminarier inom detaljhandel, med syfte att bygga kontakter och nätverk inom branschen och utbyta erfarenheter och ’best practices’. Seminarierna anordnades under två halvdagar på Svenska Ambassadens residens i Singapore, i samarbete med två lokala partners med stor erfarenhet och kunskap inom detaljhandelsledet; Singapore Productivity Centre och Singapore Institute of Retail Studies.

Under seminarierna talade en rad framgångsrika svenska bolag inom detaljhandeln kring sina fallstudier, utmaningar och upplevelser inom detaljhandelssektorn i Singapore och regionen. Deltagarna på seminarierna inkluderade allt från större internationella varumärken såsom Chanel och Sephora, till framgångsrika lokala detaljhandelsföretag såsom Charles & Keith och Dairy Farm Group.

En unik möjlighet till varumärkesbyggande och nyförsäljning

Från den svenska sidan representerades IKEA, AdvanIDe - Assa Abloy (RFID-lösningar), Axis Communications (övervakningskameror och kundbeteende i butik) Cashguard (kassahanteringslösningar), Gunnebo (kontanthanteringslösningar), Pricer (elektroniska hyllkantsetiketter) och Qmatic (kundupplevelse och köhanteringssystem). Dessa kom alla med en mängd insikter i hur teknik på olika sätt kan effektivisera en butiksverksamhet både utifrån kostnads- och intäktsmässiga perspektiv.

Genom att delta i seminariet hade de svenska bolagen en unik möjlighet att profilera sig som ledande inom svensk detaljhandel. För flera av bolagen resulterade seminarierna i ett utmärkt tillfälle att profilera sina lösningar. "Vi är mycket nöjda med dessa seminarier som Business Sweden tillsammans med Ambassaden och partners organiserat. De är en utmärkt plattform för nätverkande, och möjliggjort att vi fått direktkontakt med ledande återförsäljare på den lokala marknaden. Vi har genom detta fått upp ett starkt intresse för hur Axis Communications lösningar inom videoanalys kan användas för butiksoptimering och ökad kundnöjdhet", säger Magnus Zederfeldt, Regional Director South Asia & Pacific på Axis Communications.