Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Quant: “Vi fick träffa de viktiga beslutsfattarna direkt”

en bild
Quant är en stark spelare inom industriellt underhåll som på kort tid mött stora framgångar. Under de senaste tre åren har de förvärvat två betydelsefulla kunder och sitter i förhandlingar med ännu fler. En av anledningarna till Quants lyckade frammarsch kan vara att företaget kommer från Sverige – svenska företag rankas nämligen högt för sina svenska värderingar.

Business Sweden har stärkt det grundläggande förtroendet vilket har påverkat kundernas vilja att göra affärer med ett svenskt företag, säger Jacob Duhan, chef över strategi och affärsutveckling på Quant.

Han har noterat att företag främst i södra Europa har visat sig vara extra motiverade att göra affärer med Quant tack vare Sveriges starka rykte kring socialt ansvarstagande (CSR). Quant, tidigare ABB Full Service, har sedan över ett kvartssekel varit ledande inom industriellt underhåll i Sverige och världen. Företag i södra Europa har den senaste tiden varit tvungna att dra ned på kostnaderna, men trots hög arbetslöshet har ordet outsourcing varit ett avskräckande begrepp. Här har Business Sweden hjälpt till att få dessa företag att förstå de unika fördelarna med Quant och företagets ansträngningar med att bygga upp och upprätthålla tillit och samförstånd med kunderna.

Bland både svenska och globala partners är Quant kända för att uppfylla sina löften om sina tjänster. De har en bred kundbas, från exempelvis massa- och pappersindustrin till mat och dryck. Quant hjälper företagen att effektivisera sin produktion, förbättra säkerheten och samtidigt reducera kostnader.

Det har därför varit en självklarhet att ställa in i siktet på att skapa en målinriktad plan för expansion i södra Europa. I en ekonomi som håller på att återhämta sig efter en kris är företag av naturliga skäl måna om att göra besparingar vad gäller underhållskostnader. Trots stor kunskap om vilka företag som skulle kunna dra nytta av Quants helhetsgrepp så fanns det fortfarande svårigheter att få till möten med just dessa företag.

– Så snart Business Sweden identifierat och kvalificerat kontakter genom olika aktiviteter och inledande möten fick vi snabbt möjlighet att träffa de viktiga beslutsfattarna, säger Piero Allegrini, försäljningschef på Quant.

Under de senaste tre åren av partnerskapet med Business Sweden har Quant kunnat expandera snabbare och öka tillväxten i Sydeuropa, samt även skapat vägar in på den asiatiska marknaden.

Quant har långa säljcyklar och ju längre ett företags säljcykel är, desto större beslutsfattare ställs man inför. Business Sweden i sig framkallar associationer till svenska värderingar som tillförlitlighet och innovation, vilket attraherar och värdesätts av företagsledare runt om i världen. Direkt då en dialog inleds har Business Sweden också möjlighet att förklara hur svenska företag i praktiken arbetar i enlighet med dessa svenska värderingar.

– Business Sweden ger strategisk rådgivning och operativt stöd så att svenska företag kan öka sin internationella försäljning De kan lita på att vi kortar tid till marknad, hitta nya intäktsströmmar och minskar risk, säger Malin Svensson, Country Manager Spain and Portugal och Client Lead för Quant i Europa hos Business Sweden.

Sedan samarbetet mellan Business Sweden och Quant inleddes har två nya viktiga kunder, Barcelona Carton och Solán de Cabras, anslutit sig till Quants kundbas, och förhandlingar pågår med ännu fler.

– Samarbetet med Business Sweden har verkligen inneburit en vändpunkt för oss, det har öppnat helt nya dörrar, säger Allegrini.

Efter succén i södra Europa under 2017 kommer Quant under 2018 att fortsätta ta hjälp av Business Sweden, både på etablerade marknader men också för att öppna fler dörrar i Asien, Sydamerika och hela världen.

Om Quant

Quant har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige och över 25 års erfarenhet i sin bransch. Företaget har över 2 200 anställda som levererar högkvalitativt industriellt underhåll. Quant är marknadsledande och underhåller och förbättrar säkerhet, produktion och utrustningens kapacitet för över 300 faciliteter runt om i världen. Quant arbetar 24/7 på fem kontinenter för att skapa mätbar och hållbar förändring för sina kunder.

Utmaning: Quant behövde få träffa viktiga beslutsfattare för att kunna expandera och öka försäljningen på den sydeuropeiska marknaden.

Lösning: Business Sweden kvalificerade och faciliterade svårtillgängliga, högt uppsatta kontakter och hjälpte Quant att bygga förtroende och korta tid till marknaden

Resultat: Quant överträffade försäljningsprognosen i Sydeuropa 2017 och satsar på att nå samma framgångar 2018.

Siffran

30. Quant's verksamhet i södra Europa överträffade försäljningsmålen med 30 procent under 2017. 

en bild

Malin Svensson

Trade Commissioner to Spain, Country Manager Spain and Portugal Madrid Trade Commissioner to Spain, Country Manager Spain and Portugal, Madrid
+34 91 444 26 00
E-post malin.svensson@business-sweden.se
en bild

Christian Karlsson

Project Manager Madrid Project Manager, Madrid
+34 91 444 26 00
E-post christian.karlsson@business-sweden.se