Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Qtagg storsatsar på export

en bild
Efter flera års utvecklingsarbete är Qtagg i Västerås redo för en stor exportsatsning. Företaget, som grundades av tre ingenjörer med bakgrund från ABB, har utvecklat en serie produkter som mäter, analyserar, optimerar och styr framdrivningen av stora fartyg.

Denna avancerade analys och styrning leder till minskad bränsleförbrukning. Idag har man flera referenser från fartyg som går på Östersjön och Nordsjön och resultaten pekar på att man är ledande i branschen.

Med hjälp av avancerade analyser av enorma mängder information, så kallad “big data analysis”, kan man förutsäga hur fartyget påverkas av dess hastighet, vind, strömmar, vågor och andra miljöfaktorer. Kompletterat med en karta över rutten där man anger önskad ankomsttid vid destinationen kan man ange förslag på lämpliga rutter och proaktivt styra propeller och motorer för att på så sätt styra fartyget på det mest optimala sättet vilket ger en bränslebesparing med upp till 5-7 %. Analyserna ger fartygets kapten ett bättre underlag för att ta beslut om hur fartyget skall opereras vilket leder till ytterligare minskad förbrukning av fartygets bränsle. Dessutom minskad rullningen av båten vilket är angenämnt för passagerarna!

Företagets tre grundare har länge funderat på hur de ska utvecklat sin framtida export. På hemmaplan har frågan diskuterats fram och tillbaka under de senaste åren och de har tidvis haft rådgivning hemma på sitt kontor av Marie Gidlund, regional exportrådgivare från Business Sweden i Västerås.

-Coachningen har varit jättebra för oss, Marie har hjälpt oss att formulera vår strategi, våra argument och har stöttat oss i arbetet med att få fram material, säger Tomas Lindqvist, VD.

Produkten är testad på flera större fartyg med mycket goda resultat. Certifikaten från DNV/GL och Lloyds Register är på plats och företaget har under året anställt 4 personer, idag är man 10 anställda.

-Utmaningen nu är att priset på fartygsbränsle är så lågt, det kostar ca 380 €/ton. Men analytiker förutspår en ökning av priset till ca 650 €/ton inom 2 år, vilket gör att bränslekostnaderna kommer att skena för rederierna. Helt rätt läge för oss med andra ord, konstaterar Tomas.

Företaget satsar därför stort på att expandera i norden. I september ställer Qtagg ut på en mässa i Tyskland och för att säkerställa att rätt kontakter kommer till montern och att deras namn börjar bli känt hos rätt personer hos kunderna, har man anlitat Business Sweden’s kontor i Norge, Danmark, Tyskland samt Estland för att kartlägga marknaden och bearbeta potentiella kunder.

-Vi tycker att det är bra att Business Sweden ringer. De kan enklare kartlägga vilka personer de ska ringa och de kommer lättare genom växeln när de säger att de representerar svenska ambassadens handelskontor. Vi har redan besökt flera potentiella kunder som Business Sweden bokat åt oss och med hjälp av deras säljbearbetning får vi stöd att följa upp och hålla i kontakterna vilket vi själva inte hade orkat med annars.