Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Polygiene: "Nyckeln till den kinesiska marknaden är språket och lokal kännedom"

en bild
Efter mindre än tre år i Kina är svenska företaget Polygiene redan marknadsledande inom outdoor-industrin och har säkrat två stora kontrakt, med fler på gång.

– När du ska ta dig in på en jättemarknad som Kina behöver du ett solitt affärsnätverk och massor av resurser, säger Peter Sjösten, Vice President of Commercial Operation på Polygiene.

Med 19 anställda är svenska Polygiene marknadsledande inom luktkontroll och Stays Fresh-segmentet, både vad det gäller tekniskt ledarskap och varumärkeskännedom. Polygiene växer med i genomsnitt 30 procent per år och har som mål att nå en nettoomsättningen på över 400 miljoner kronor år 2022. Företaget utnämndes till ett av årets Gasellföretag 2017, dvs ett av de snabbast växande företagen i Sverige, av tidningen Dagens industri.

Polygiene började arbeta med Business Sweden i Japan och Australien 2014. Ett partnerskap som genererade en av Polygienes största kunder i Japan och en av deras största kunder i Australien, det globala kompressionsföretaget 2XU. När det närmade sig lansering i Kina tvekade inte Sjösten att kontakta Business Sweden.

– Även om vi har en agent i Kina, täcker hans nätverk inte alla segment vi är intresserade av. Vi behövde få in mer resurser för att nå rätt personer, förklarar han.

Det första steget var en marknadsundersökning inom sportkläder och underkläder. Efter att ha identifierat nära 200 olika varumärken har Business Sweden kontaktat och anordnat möten. När tre eller fyra möten per segment var bekräftade, reste Polygiene iväg för att möta företagen.

– För att lyckas i Kina behöver du språket och lokal kunskap om marknaden där. Vårt team består nu av vår kinesiska agent och två anställda i Sverige, varav en är svensk. Med dem ombord är jag övertygad om att vi har rätt nätverk och kompetens att växa där, tillägger Sjösten.

Den kinesiska marknaden för textilexport är värderad till 106 miljarder dollar per år. Hemmamarknaden för kläder, skor och sportkläder kommer att uppgå till 380 miljarder dollar år 2017, vilket gör den kinesiska marknaden till världens största.

Polygiene har hittills säkrat två nya konton på den kinesiska marknaden, båda inom hemtextilmarknaden online. Polygiene är redan etablerat inom den kinesiska outdoor-industrin, med det ledande företaget Kailas som ett av sina partnervarumärken.

Business Swedens fokus för Polygiene i Kina är på de snabbt växande online-varumärkena, vilka stöds av flaggskeppsbutiker.

– Vi är också stolta över att vi har kunnat se till att varumärket Polygiene nu kommer att synas i Adidaskläder i Kina. Adidas är redan en Polygiene-partner, men man har tidigare inte fått till varumärkesalliansen fullt ut på grund av utmaningar i kommunikationen, olika regleringar och avsaknad av lokal närvaro, säger Johan Lennefalk, på Business Sweden i Kina.

Om Polygiene

Polygiene grundades år 2006 som en avknoppning från det svenska industriföretaget Perstorp. Polygiene utvecklar och säljer permanent luktkontroll och Stays Fresh-lösningar främst till ledande premiumklädmärken och deras kunder. Företaget säljer också antibakteriella lösningar som är anpassade för användning på andra typer av ytor. Polygienes teknik utvecklades ursprungligen i början av 2000-talet för att skapa antibakteriella ytor för plastmaterial och industriella golv. Polygiene har 19 anställda i fyra länder och en förväntad omsättning på cirka 80 miljoner kronor 2017.

Utmaning

Polygiene, ett litet svenskt företag, ville nå relevanta kunder inom det jättelika textilsegmentet i Kina.

Lösning

Business Sweden stöttar Polygiene i Kina med att accelerera försäljningen. Med konsulter på plats kartlägger man potentiella kundsegment, identifierar nya varumärken samt bokar och tar kundmöten för att kontinuerligt utveckla marknaden och generera leads för ökad tillväxt.

Resultat

Polygiene har sedan starten på den kinesiska marknaden 2016 redan två stora nya kunder och flera potentiella kunder på gång.

Siffran

380 miljarder dollar. År 2017 förväntas försäljningen av kläder, skor och sportkläder på den kinesiska marknaden uppgå till cirka 380 miljarder dollar.

 

en bild

Haifeng Wang

Consultant Shanghai Consultant, Shanghai
+86 21 6218 9955 ext. 80
E-post haifeng.wang@business-sweden.se