Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Digitalbyrån Nansen når nya framgångar med amerikanska partner

en bild
Den digitala strategi- och marknadsföringsbyrån Nansen följde sin svenska partner till USA. Med Business Swedens stöd under processen kunde Nansen fokusera på sina kärnkompetenser, något som möjliggjorde snabb tillväxt i både Chicago och New York City

Nansen levererar webblösningar åt kunder för att effektivisera deras aktiviteter och kommunikation. De hjälper alltså kunder att använda sina hemsidor på bästa sätt genom att se på deras specifika preferenser och behov. Företaget har många kompetenser men ett specialområde är plattformen EPiServer. När EPiServer expanderade till USA tog Nansen således möjligheten att följa med sin partner på den internationella resan. Med hjälp av Business Sweden blev Nansens globala drömmar realiserade. 

Under sommaren 2009 var den amerikanska marknaden ett mysterium för Nansen. Deras största behov var därför att få en tillräcklig marknadsförståelse så att de kunde hitta lokala partner som erbjöd tjänster som kompletterade Nansens kompetensområden och identifierade nya affärsmöjligheter. 

Business Sweden utförde en analys och sökte efter passande partner. Efter att ha identifierat ett flertal potentiella kontakter valde Nansens ledningsgrupp att ta nästa steg, vilket var ett besöksprogram till Chicago.

- Utmaningen, potentialen och möjligheten att vara en del av att starta något nytt gjorde att vårt projekt var väldigt spännande, säger Jonathan Petersson, en av Nansens grundare.

Nansens största utmaning var att börja från noll, samtidigt som de skulle lära sig om affärsklimatet i USA och hur det skiljer sig från Sverige. Business Sweden bidrog med att facilitera transformationen, vilket gjorde att Nansen kunde bli en viktig aktör på marknaden i Chicago och fortsätta sin expansion i andra delar av USA. 

Fokus på affärerna

Jonathan berättar att Business Swedens administrativa support i Chicago, som bland annat inkluderar bokföring, gjorde det möjligt för Nansen att fokusera på sina kärnkompetenser. Nansen ville vara redo för att ta emot nya kunduppdrag och valde därför att anförtro de praktiska delarna i processen av att starta ett företag i USA till Business Sweden.

Innan Nansen flyttade till Chicago använde de Business Swedens tjänster för bolagsbildning. och hyrde sedan en kontorplats på Business Swedens kontor i Chicago den första tiden. Detta gav Nansen fördelar av att kunna få assistans av administrationsteamet direkt på plats. Senare valde Nansen att flytta till ett eget kontor och redan efter fem år hade Nansen etablerat sitt andra kontor i USA, i New York City.

Att lyckas på en ny marknad

Jonathan berättar att Chicago passar företaget mycket väl. Marknaden är väldigt stor och bara staden Chicago har nästan samma invånarantal som Sverige i sin helhet. Sett från ett kostnadsperspektiv har Chicago varit fördelaktigt i förhållande till många andra orter i USA och det är dessutom lätt att kommunicera med Sverige, trots distansen. Och på frågan om Nansens nya liv i USA svarar Jonathan entusiastiskt:

- Det är fantastiskt! Chicago är en väldigt trevlig stad. Det har varit lätt att känna sig hemma, både socialt och på kontoret. Att dela kontor med Business Sweden har varit en viktig del, eftersom vi fick möjligheten att både träffa svenskar och amerikaner. Den möjligheten hade nog inte varit lika stor om vi hade skaffat vårt eget kontor och suttit själva.

en bild

Anders Olsson

Head of Office New York Head of Office, New York
+1 212 507 9003
E-post anders.olsson@business-sweden.se
en bild

Roman Reyes

Manager, Director of Administration Chicago Manager, Director of Administration, Chicago
+1 312 781 6252
E-post roman.reyes@business-sweden.se