Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

MaxTruck lyfter i Storbritannien

en bild
MaxTruck är en tillverkare av innovativa 360° allvägstruckar med eldrift från Östersund. De kontaktade Business Sweden under våren 2016 och ville då undersöka potentialen på den brittiska marknaden. Målet var att ta fram en strategisk plan och finna kvalificerade återförsäljare. I ett nära samarbete med Business Swedens team med erfarenhet av att jobba med innovativa svenska företag kunde MaxTruck utveckla en marknadsstrategi och snabbt etablera och skapa långvariga samarbeten med flertalet brittiska återförsäljare med intresse för innovation på den annars mycket konservativa brittiska marknaden.

MaxTruck är en tillverkare av en ny typ av innovativ eldriven allvägstruck som förenklar materialhantering inom lager, logistik och produktion på ett nytt sätt jämfört med en traditionell gaffeltruck. När MaxTruck kontaktade Business Sweden hade de påbörjat sin internationalisering och exportera till den tyska marknaden. De utvärderade nu andra marknader för möjligheter och potential att etablera sig på. 

MaxTruck hade sedan tidigare skapat sig en bild att den brittiska marknaden var stor, men även konkurrentutsatt och traditionell och ville därför utforska potentialen och undersöka de bästa sätten att etablera sig. 

- Vi hade en del kunskap om den brittiska marknaden sedan tidigare och förutspådde att det kunde vara en utmanande marknad för oss. Vi ville bekräfta om detta stämde och se hur vi på bästa sätt kan approchera marknaden med vår nya och innovativa produkt säger Dennis Wikström, VD på MaxTruck.

MaxTruck efterfrågade ett beslutsunderlag för att skapa en marknadsstrategi för Storbritannien och hitta återförsäljare som matchar deras profil. Ett kortsiktigt mål var att etablera ett återförsäljarnät innan den viktiga mässan IMHX ett antal månader senare i Birmingham där man blivit nominerad till priset som den mest innovativa trucken inom branschen. 

Nya marknadsinsikter formade en strategi

Business Sweden genomförde en analys för att ge MaxTruck en bild av marknadens förutsättningar och potential genom att undersöka underliggande faktorer såsom tillväxt, trender och prioriteringar som potentiella återförsäljare och slutkunder i Storbritannien har vid inköp av liknande produkter.

Resultatet bekräftade att marknaden är mycket prisdriven och traditionell men att det även finns potential för innovation om MaxTruck riktar sig mot rätt segment och anpassar sitt säljmaterial som de tidigare använt på sin hemmamarknad och andra exportmarknader.

Efter gemensam diskussion skapades en plan om hur MaxTruck på bästa sätt ska välja ut sina återförsäljare i strategiskt viktiga regioner för att få ett starkt fotfäste på marknaden. Det beslutates även om vilka säljargument som passade bäst för utvalt segment på den brittiska marknaden. För att accelerera etableringen har Business Sweden stöttat MaxTruck löpande i kontakten med återförsäljarna för att kvalificera och välja ut och möta de mest aktuella i de utvalda områden som värdesätter de innovativa funktionerna som MaxTruck truckar erbjuder.

MaxTruck fortsätter sin internationalisering tillsammans med Business Sweden

MaxTruck valde att tillämpa strategin för sin etablering och lyckades på kort tid skapa goda relationer och skriva avtal med ett flertal återförsäljare och startat sin export till Storbritannien.

Efter ett lyckat samarbete i Storbritannien har MaxTruck nu valt att jobba vidare med Business Sweden på ett antal andra marknader i Europa för att effektivt kunna fortsätta sin internationella expansion och försäljning

Magnus Dahlin, Projektledare på Business Sweden UK berättar att Business Sweden har uppskattat det nära samarbetet med MaxTruck. 

- MaxTruck kom väl förberedda till oss, de hade gjort sin hemläxa och var engagerade och förstod att det krävs mycket planering och förarbete för att etablera sig på en ny marknad. Vi uppskattade förtroendet de gav oss och att vi fick förmånen att arbeta nära som ett bollplank och som en extern resurs så vi kunde dra nytta av varandras kunskaper och erfarenheter. Vi ser fram emot att fortsatta stötta MaxTruck i deras internationalisering, avslutar Magnus.