Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Lönsam expansion till Sydostasien för APOCCA

en bild
APOCCA är ett snabbväxande el- och automationsföretag i Kristianstad som såg möjligheter för expansion till Singapore. Företaget arbetar med Business Sweden för att komma närmare sina kunder på den utländska marknaden och göra lönsamma nyetableringar.

Komplett leverantör av industriell elteknik och automation

Teknikkonsultföretaget APOCCA driver projekt inom industriell elteknik, automation och projektledning. Företaget verkar både nationellt och internationellt inom flera industrier såsom process, tillverkning, fordonstillverkning och marin/offshore. Företaget är en komplett leverantör inom el och automation och möter alla automationsbehov från elkonstruktion till programmering samt produktion och installation av elskåp. De främsta kundvärdena är ständig utveckling av ny kunskap och teknik.

Utmaningen i att expandera utomlands

Då APPOCAs största kunder och business hubs finns i Singapore, var detta ett självklart val för företagets internationella expansion. APOCCA ville komma närmare sin kundbas i Sydostasien genom att etablera försäljning och service i regionen. Alexander Andersson, VD på APOCCA, förklarar utmaningarna de stod inför vid internationaliseringen: “Att förstå affärskulturen och bygga kontaktnät, det är det svåra vid en nyetablering”. Pia Boberg, ekonomiansvarig på APOCCA tillägger: “Man behöver även veta mycket praktiskt kring hur bolag legitimeras och alla regler i landet som skatteregler, löner och anställning.”

Tillgång till marknadsinformation, kontor och nätverk

APOCCA fick en internationaliseringscheck av Tillväxtverket, och målet var att använda den för att kartlägga marknaden och kundnätverk i Singapore. Företaget valde att påbörja ett samarbete med Business Sweden där de använde sig av ett flertal tjänster, vilka bidrog till en accelererad landning. Företaget deltog i affärsutvecklingsprocessen “Steps to Export” samt fick support med marknadsundersökning, kontorsplatser och nätverk av kunder.

Alexander förklarar resultaten av samarbetet: “Business Sweden har etablerade kontakter på plats i landet både med inhemska och med skandinaviska bolag som vi kom i kontakt med direkt. Vi har även en Business Support Office (BSO), där har vi hyrt in oss hos Business Sweden för att sitta i deras lokaler under uppstarten. Detta har varit till stor hjälp då det är ont om kontorsplatser i Singapore och det är dyrt.”

Support för minimering av risker

Pia uppskattar att hon kan ringa konsulterna och snabbt få svar på frågor: “Det gör mycket att ha svenskar på plats utomlands så att man kan prata på ett enkelt sätt om var vi står, vad man menar eller om det är något annat. Det är bra att kunna ha ett bollplank för frågor om skatteregler, bokföring, uppstart av bolag osv. Vi kan alltid fråga någon som vet hur det fungerar i landet.”

Pia beskriver hur Steps to Export medfört hjälp att minimera risker utomlands då grundlig information om hantering av olika risker gavs: “Man har nu informationen i medvetandet och vi har kunnat överföra det här, hur man hanterar alla möjliga risker som hur man skriver avtal utomlands och vad som kan vara fallgropar.”

Accelererad landning

Idag har APOCCA etablerat ett service- och säljkontor i Singapore men all produktion och utveckling kommer att fortsatt ske i Sverige. Pia förklarar att de har hittat både nya kunder och personal på plats i Singapore: “Marknadsundersökningen gjorde att vi kunde scanna av läget och få direktkontakt och boka möten med potentiella kunder. Vi har dessutom personal på plats i Singapore så att befintliga kunder kan få service snabbare. Detta har i sin tur såklart gett fler kunder.”

Alexander menar att samarbetet har medfört effektiv tillgång till kunskap och kontaktnät, vilket innebär att arbetet fortsätter: “Framförallt med Business Sweden Singapore kommer kontakten att fortsätta. Vi fokuserar nu på att få Singapore i full drift, sen är målet att expandera vidare i Sydostasien och då kommer vi att göra samma process med supporttjänster. Supporten har gett oss en bra start och eftersom Business Sweden har ett förberett spår så har det gått betydligt snabbare och varit enklare än om vi hade vi gjort det själva.”

Vill du att vi kontaktar dig?

Meddelande*