Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Impolin når nya framgångar i de baltiska staterna

”Ökat välmående” är huvudkonceptet i distributionsbolaget Impolins affärsmodell. När företaget övervägde att expandera till en marknad utanför Norden kontaktades Business Sweden för att bistå i processen. Business Sweden genomförde en marknadsanalys och hjälpte företaget att skapa kontakt med samarbetspartners i Estland, Lettland och Litauen.

Impolin AB är en distributör av hälsofrämjande varor med egna och internationellt kända varumärken. Företaget har distributionskanaler i apotek och e-handelsföretag samt ett fokus på personlig kundupplevelse för ett ökat mervärdet. Efter en hög penetration på den Nordiska markanden ville företaget utvärdera affärsmöjligheter på andra marknader för att öka sin säljkapacitet och kontaktade Business Sweden för konsultation i processen.
– Vi ville prova ett nytt sätt att arbeta med export och hade egentligen ingen erfarenhet av att jobba med Business Sweden. Baltikum har ett strategiskt läge och vi ville prova en marknad nära Sverige. Samtidig fick vi väldigt bra kontakt med Business Sweden i Baltikum och förtroende för dem som jobbar där, säger Impolins VD, Tony Brejke.


Att undersöka marknaden och hitta rätt partner

Business Sweden i Baltikum gjorde en bedömning av hur den makroekonomiska utvecklingen förväntades påverka Impolins försäljning, utvärderade lokala försäljningskanaler och gjorde en benchmark-analys av distributörer, grossisthandlare och återförsäljare. Då snabbrörliga konsumentvaror är känsliga för skillnader i demografiska vanor och den farmaceutiska industrin hårt reglerad, var det analysen av värdekedjan och lagstiftningen om produktregistrering och märkning som påverkade valet av lokala distributörer som samarbetspartners. Business Sweden bistod upprättandet av kontakter med distributörer och utvärderade efterfrågan av produkterna i Impolins portfolio. Vidare samordnade Business Sweden ett besöksprogram med de mest lovande lokala distributörerna.

– Marknadsöversikten och kontakten med de anställda på Business Sweden i Baltikum var oersättligt i kommunikationen med vår blivande samarbetspartner Oriola. Trots att vi tidigare hade samarbetat med Oriola i Finland och Sverige var det inte självklart att vi skulle jobba med dem i Baltikum. Att få diskutera marknaden innan mötena och besöka lokala apotek var ovärderligt för vårt slutliga val, säger Tony.

Idag finns Impolin representerat i Estland, Lettlan och Litauen genom samarbetspartnern Oriola

På frågan om vad den största överraskningen med de baltiska länderna var, svarar Tony -Den största överraskningen var att de baltiska länderna var så pass olika. I Sverige ser man gärna Baltikum som ett land men väl på plats blir man medveten om att det är förhållandevis stora skillnader mellan länderna. Dessutom imponerades vi av den teknologiska nivån på företagen. I många fall kändes det som att de baltiska företagen var lika eller före de svenska inom teknikutveckling, en känsla man inte får i alla europeiska länder.