Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Den svenska paviljongen med besök av svenska energiministern stack ut under Istanbul Smart Grid and Cities-mässan (ICSG)

Det svenska temat kändes överallt under det mest prestigefyllda ”Smart grid and Cities”-evenemanget i Turkiet under 2016 (dvs ICSG 2016). Business Swedens Istanbul-kontor säkerställde en stark svensk närvaro under ICSG 2016 där den svenska energiministern Ibrahim Baylan hade öppningstalet till mässan, det genomfördes två svenska paneler och en paviljongmottagning under kongressprogrammet. Paviljongen erbjöd exklusiva marknadsföringsmöjligheter för de deltagande svenska företagen (Atlas Copco, Axis Communications, Digpro, Exeger, Metrum, Roxtec, Teliasonera, Volvo Car Turkiet, ÅF Consult).

ICSG (International Istanbul Smart Grid and Cities Congress and Fair) är den mest ansedda plattformen i Turkiet där beslutsfattare från privata företag och flera turkiska ministrar träffas för att bestämma färdplanen och investeringsplaner avseende ”Smart grids and cities” i Turkiet. Kongressen och mässan genererar alltid stort intresse från nationella medier och internationella företag tack vare de intressanta deltagarna, inte minst den höga representationen av turkiska ministrar. Eventet samlar företrädare av berörda aktörer inom smarta elnät, gasnät, smarta transportsystem och smart stadsteknologi.

Med anledning av privatiseringen av eldistributionsföretag som genomfördes mellan 2008-2013, ökade investeringarna i smarta nät i Turkiet kraftigt. Turkiet hoppas uppnå investeringar på över $5 miljarder per år i elsektorn fram till 2020 i syfte att stödja det primära målet att öka kapacitet, nätutbyggnad, öka nätverkseffektivitet och integrera och hantera de nya energikällorna. Turkiska företag förväntas att investera $ 9,3 miljarder på nätuppgraderingar och andra smarta nätinvesteringar under de kommande fem åren. Situationen skapar en god möjlighet att öka den svenska exporten till Turkiet mot bakgrund av den starka företagsbasen i Sverige inom smarta elnät-området. Före ICSG 2016 genomförde Business Sweden två liknande delegationer under 2014 och 2015. Båda dessa delegationer var framgångsrika och uppskattade av de svenska företagen.

I samband med den svenska energiministern Ibrahim Baylans beslut att besöka Turkiet under ICSG 2016 beslutade Business Sweden att försöka fånga största möjliga uppmärksamhet under eventet i syfte att skapa bästa möjliga exponering för svenska företag. Syftet med delegationen var att hjälpa svenska företag att öka sina möjligheter till konkreta affärer genom att sammanföra dem med de högsta företrädarna för sina största potentiella kunder i Turkiet. Målet uppnåddes i samband med att de svenska företagen fick träffa exempelvis Istanbuls borgmästare, höga företrädare från det turkiska Ministeriet för Energi och Naturresurser, Energimarknadsverket, Statliga Elöverföringsbolaget samt informella möten med representanter för eldistributionsföretag och andra kommuner under mässan men också i möten med kända turkiska företagsledare som arrangerades av Business Sweden utanför ICSG-programmet.

Marknad
Bransch