Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

iZettle i Mexiko: "Elektroniska betalningar är logiskt även för små transaktioner"

en bild
I Mexiko dominerar fortfarande kontantbetalningar bland huvuddelen av befolkningen, men sedan iZettle lanserades för fyra år sedan har mycket hänt. Det svenska mobilbetalningsföretaget har haft en signifikant påverkan på det ökande antalet butiker som accepterar kortbetalningar.

– Vi hjälper till och sprider kunskap om elektroniska betalningar och anledningarna till varför det är vettigt att använda dem överallt, till och med för små transaktioner, säger Luis Arceo, landschef för iZettle i Mexiko.

Nyligen utsågs iZettle till Sveriges snabbast växande företag och finns numera i 12 länder. Företaget erbjuder flera produkter för små verksamheter, inklusive bland annat lösningar för betalning, kassa och finansiering. Företaget har också utvecklat en av de allra första internationellt gångbara kortläsarna med smartphone-app för mobila betalningar.

När iZettle expanderade till Mexiko 2013 var utmaningen att marknadsföra mobila betalningar samt kortbetalningar på en marknad där det i hög utsträckning fortfarande är kontanter som gäller som betalningsmedel.

– Ungefär 85 procent av all konsumtion i Mexiko betalas med kontanta medel, elektroniska betalningar står för endast 15 procent. Dessutom är det bara sex butiker på cirka 1 000 invånare som idag accepterar kortbetalningar, motsvarande siffra är 20 i Brasilien och över 50 i USA, säger Arceo.

Detta har såklart varit en svår utmaning för iZettle, men det har också inneburit en stor möjlighet.

– På bara fyra år har vi vuxit från en till 45 anställda på iZettle i Mexiko och framtidsutsikterna ser goda ut, säger han.

Business Sweden har stöttat iZettle i Mexiko sedan start och har bland annat upplåtit kontorsplats under företagets första två och ett halvt år i landet. Utöver det har Business Sweden introducerat iZettle för potentiella partners, både inom offentlig och privat sektor.

Mårten Wilkens från Business Sweden i Mexiko förklarar att de har bidragit med kunskap om den lokala marknaden vilket har gett iZettle en snabb etablering och samtidigt möjlighet att undvika risker.

– Genom att tillhandahålla kvalificerade kontakter och upplåta fullt utrustade kontorslokaler har vi gett iZettle en flygande start i Mexiko, genom att accelerera etableringen, säger han.

Mexiko innebar en stor möjlighet för iZettle. Landet har över 120 miljoner invånare, runt 180 miljoner kredit- och betalkort, ett stort antal smartphone- och surfplatteanvändare. Därtill är internetuppkoppling lättillgänglig. Utmaningen med att ta sig in på den mexikanska marknaden låg istället i att identifiera potentiella partners som kunde få nytta av iZettles produkter.

Arceo menar att Business Swedens insatser också har ökat iZettles varumärkeskännedom i Mexiko.

– Business Sweden har hjälp oss att presentera vår affär för nyckelspelare och mexikanska intressenter inom såväl privat som offentlig sektor, säger han och fortsätter:

– Att ha back-up från Sverige ökar trovärdigheten för vårt företag och våra produkter.

Arceo berättar också att vissa mexikanska kunder aldrig tidigare hade varit i kontakt med någon form av teknologisk betalningslösning innan de kommit i kontakt med iZettle.

– En av våra kunder är en gatuförsäljare som säljer mexikanskt godis. Sedan han började acceptera kortbetalningar med iZettle har han fördubblat sin försäljning, berättar han.

– Eftersom denna gatuhandlare inte heller hade ett bankkonto såg vi till att han fick tillgång till ett av våra betalkort vilket därigenom skapade ekonomisk inkludering.

Detta är av enorm vikt i en region där den svarta ekonomin dominerar och huvuddelen av den fattigare befolkningen inte har tillgång till finansiella verktyg.

Om iZettle

iZettle är ett företag inom finansiell teknologi som grundades i Sverige 2010. 2011 lanserades deras betalningslösningar vars mål är att förenkla och demokratisera betalningar. iZettle har över 500 anställda och erbjuder finansiella produkter och tjänster för småföretag. Det var ett av de första företagen att utveckla en chip-kortläsare och en mobilapplikation för betalningar som godkänts enligt internationell säkerhetsstandard. iZettle finns tillgängligt i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Nederländerna, Mexiko och Brasilien.

Utmaning

Att marknadsföra elektroniska betalningslösningar och kortbetalningar i en kultur där korttransaktioner enbart står för 15 procent av konsumtionen.
Lösning: Business Sweden stöttade iZettle i uppstartsfasen i Mexiko genom att tillhandahålla kontorslokaler och viktiga kontakter. Genom fortsatt stöd har Business Sweden hjälpt till att minimera risker, korta tid till marknad och accelerera iZettles etablering i Mexiko.


Resultat

Antalet aktörer som accepterar kortbetalningar har ökat i hela landet. Lanseringen av iZettles betalkort för små butiksägare, som tidigare exkluderats från det finansiella systemet på grund av att de inte har haft möjlighet att öppna ett bankkonto, har möjliggjort att de numera kan acceptera kortbetalningar.

Siffran

Sex: Bara sex butiker per 1 000 invånare accepterar kortbetalningar i Mexiko. Motsvarande siffra i USA är 50.