Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Svenskt djurmatsföretag utvecklas i USA

en bild
Husse, marknadsledare av högkvalitativ djurmat var intresserade av att undersöka den amerikanska marknaden för att finna en produktionspartner, potentiell investerare och masterfranchisetagare. Med hjälp av Business Swedens breda nätverk och analys fick Husse möjligheten att träffa flera ledare inom branschen som de senare har utvecklat långvariga samarbeten med.

Trademark INT PTT AB, mer känt under sitt varumärkesnamn Husse, driver ett franchisekoncept för hemleverans av högkvalitativ hund- och kattmat. Företaget är främst aktivt inom Europa, men är även närvarande i Asien och delar av Afrika. I dagsläget har Husse försäljning i över 50 länder med mer än 50 masterfranchiseatgare och 1000 enhetsfranchisetagare och leverantörer.

Under 2012 vände sig Husse till Business Sweden USA för support att finna en produktionspartner på den amerikanska marknaden. Följande år bestämde sig Husse för att forstätta sammarbetet med Business Sweden och initierade därför ytterligare ett projekt med syftet att identifiera och boka möten med amerikanska investerare. Dessa projekt resulterade i nio olika möten med potentiella investerare i USA både telefonmöten och fysiska möten.

Två år senare riktade Husse sitt fokus mot att identifiera och etablera fler masterfranchisetagare i USA med syftet att expandera företagets försäljning och distribution till fler delstater. Husse valde därför att nyttja Business Swedens nätverk för att planera ett mötesprogram för att komma i kontakt med viktiga marknadsaktörer. I samband med denna partnersökning genomförde Business Sweden även en omfattande markandsundersökning. Denna analys fokuserade på marknaden för högkvalitativ djurmat och identifierade även vilka olika marknadskanaler som var relevanta för Husse. 

- En av de större anledningarna bakom Husses framgång i USA berodde på hur väl deras unika koncept fick gehör hos amerikanska djurägare. Företagets förmåga att snabbt anpassa sig efter marknadens preferenser var en annan avgörande faktor, säger Asli Sungur, projektledare på Business Sweden. 

“BUSINESS SWEDEN ÄR EN DÖRRÖPPNARE”

- Fördelen med att använda sig av Business Sweden vid marknadsinträde är att utländska företag och intressenter är tillmötesgående och villiga att träffa dig. När man försöker etablera sig i ett nytt land med ett relativt okänt varumärkesnamn är det till stor fördel att kunna nyttja Business Swedens starka internationella varumärke, säger Tim Eliasson, försäljningschef på Husse. 

Tim poängterade även hur värdefullt det var att Business Sweden undersökte varje investerare innan de bokade in möten för att försäkra sig om att de var relevanta och mötte Husses kriterier. Husse uppskattade även Business Swedens marknadskompetens och industrispecifika kunskap.

- Business Sweden levererar alltid en utförlig analys av marknaden vilket förberedde oss mycket väl inför vårt mötesprogram där vi träffade potentiella investerare, säger Tim.

Alla tre projekt har varit till stor nytta för Husse. Samarbetet med Business Sweden har bland annat skapat förutsättningarna för Husse att bygga upp goda relationer med viktiga aktörer på marknaden. Detta har i sin tur resulterat i att Husse har lyckats expandera sin försäljning från två till sju delstater I USA. 

Husse har även samarbetat med flera av Business Swedens utlandskontor.

- Vi på Husse vill skicka ett stort tack till hela Business Swedens team för deras utmärkta arbete, säger Tim.