Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Fria Bröd når glutenfri framgång i Tjeckien

en bild
Efter några månader av intensiva aktiviteter ledda utav Business Sweden Prag har Fria Bröd börjat leverera sina produkter till Makro Cash&Carry. Produkterna finns nu att köpa på ett flertal ställen i Tjeckien, men också i Slovakien.

Under mars månad 2015 inledde Fria Bröd ett samarbete med Makro Cash & Carry i Tjeckien. Det finns nu ett undertecknat leverantörskontrakt och första ordern har gått till Tjeckien. 

- Vi ser fram emot ett framgångsrikt och utvecklande samarbete med Makro/Metro, säger VD Jeanine Holmgren. 

Det hela började i slutet av november 2013, när Jeanine Holmgren, VD på Fria Bröd AB , deltog i en leverantörsdag fokuserad på livsmedel som ägde rum på den svenska ambassaden i Prag. Företaget fick möjlighet att presentera sina produkter för Makro Cash & Carrys inköpare som efterfrågade nya och innovativa produkter till sitt sortiment.

Business Swedens konsulter i Tjeckien spenderade åtta månader på att bygga upp ett nätverk av kontakter inom Makrokoncernen genom att identifiera ansvariga inköpschefer och sedan presentera ”Try Swedish” konceptet för dessa. Tjeckerna blev särskilt intresserade och förtjusta i det stora svenska utbudet av produkter och råvaror som återspeglar innovation, hållbarhet, en hälsosam livsstil och ett spännande kulinariskt arv. De identifierade ett antal produktkategorier som fokusområden och baserat på det tog Business Sweden fram en gedigen lista på svenska livsmedelsproducenter. Efter att ett första produkturval gjorts av Makro, bjöd Business Sweden in dessa företagen till Prag för individuella möten och företagspresentationer i samarbete med Sveriges ambassad i Prag.

- Vi är mycket nöjda med förberedelserna inför och själva mötena som genomfördes gemensamt med Sveriges ambassad och Business Sweden i november 2013. Vi fick en bra mötesplats i Prag och framförallt möjlighet att träffa rätt beslutsfattare från Makro, som redan före mötet hade satt sig in i vårt sortiment och bekräftat ett gediget intresse för vidare samtal, fortsätter Frias VD.
- Det är värt att tillägga att den kontinuerliga uppföljningen med Business Sweden har varit till stor nytta. Vi samarbetar även med Business Sweden på andra marknader och ser fram emot att utveckla detta samarbete, avslutar Frias VD Jeanine Holmgren.