Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Evomatic börjar exportera till Centraleuropa

en bild
Automationsföretaget Evomatic i Karlshamn ville öka sina internationella intäkter och expandera vidare i Europa. Med hjälp av utbildning och support från Business Sweden, identifierades en lönsam marknad och en snabb landning med låga risker möjliggjordes.

Specialister inom automationsteknik

Evomatic har funnits sedan 1998 och har utvecklat bred kunskap inom elteknik, robotteknik, mekanik, installation och programmering. De säljer automationsprodukter till olika industrier som automotive, tillverkningsindustri, livsmedelsindustri och fordonsindustri. Företaget har tekniken och kompetensen som krävs för att utveckla pålitliga robotceller som ger en mer effektiv produktion i verksamheten. Evomatics främsta kundvärde är hög robotkompetens, automationskunnande och lång branscherfarenhet.

Uthållighet på den nya marknaden är utmanande

Genom att genomgå Business Sweden’s affärsutvecklingsprocess “Steps to Export” kunde Evomatic identifiera stor efterfrågan av automationstjänster i Tjeckien och Slovakien. Jonas Persson, VD på Evomatic, berättar om företagets utmaningar vid denna internationaliseringssatsning: “Det krävs en väldig uthållighet vart man än väljer att börja exportera till. Att orka vara närvarande på den nya marknaden under lång tid innan det blir affärer är utmanande. Man kanske ser snabbare resultat på hemmamarknaden och då tappar fokus på exporten.”

Jonas förklarar vidare att Evomatic säljer sällanköpsprodukter som är ganska komplicerade att sälja och normalt kräver långa cykler innan konsumtionsbeslut kan tas. Att sälja produkter med denna karaktär på en ny utländsk marknad utgjorde ytterligare en utmaning för företaget.

Support genom marknadsanalys och prospektering

Business Sweden gav support genom att göra en genomlysning av marknadens behov samt identifiera specifika kunder i Tjeckien och Slovakien som passade in på företagets profil. Evomatic köpte en Business Opportunity Project samt en Connect-tjänst för att kunna lära känna sin nya marknad och hitta rätt fokus.

Efter prospekteringen genomförde Evomatic besök och arbetade upp kunder och försäljningsagenter för att skapa en plattform på den nya marknaden. “Business Sweden följde med oss ut på de första kundbesöken, de hade ett seriöst agerande och vi kom dit rekommenderade av konsulterna. Detta gav oss bättre mandat än om vi hade tagit oss dit själva.”, säger Kenneth Jonsson, försäljare på Evomatic.

Snabbare internationell etablering och lägre risk

Jonas berättar att kontakterna de fått via Business Sweden har inneburit lägre risker i exportsatsningen och sparat dem värdefull tid: “Utan deras hjälp hade vi gjort det traditionella att själva åka ut på mässor, det hade tagit oss längre tid. Det var en betydligt snabbare väg att gå via Business Sweden.”

Jonas och Kenneth är nöjda med den feedback som tjänsterna medgav. “Styrkan med Business Sweden är den breda lokalkännedomen. Det är en seriös organisation med väldigt drivna medarbetare som fokuserade på att leverera bra resultat för oss.”, säger Jonas.

 

Vill du att vi kontaktar dig?

Meddelande*

De kontaktuppgifter som du ger oss i samband med denna tjänst kommer vi att använda för att kontakta dig med ytterligare information. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter här.