Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

ContextVision: ”En lokal kontakt överbryggar kulturskillnaderna”

en bild
Sydkorea är den fjärde största ekonomin i Asien och har en av världens mest utvecklade infrastrukturer för sjukvård. För svenska ContextVision, ledande inom medicinsk bildhantering, är detta följaktligen en av de främsta exportmarknaderna.

– När vi ska ta oss in på en kulturellt särpräglad marknad som Sydkorea, är lokal kompetens och lokal kännedom avgörande komponenter, konstaterar Stellan Heyerdahl, ansvarig för OEM-försäljning i Asien på ContextVision.

Med mer än 30 års branscherfarenhet är ContextVision världsledande inom medicinsk bildbehandlingsteknik. De flesta av ContextVisions kunder är tillverkare av ultraljud, mammografi, magnetisk resonanstomografi (MRI) och digitala röntgensystem. De är främst belägna i Asien, Europa och Nordamerika.

Heyerdahl menar att Sydkorea, till skillnad från Kina och Japan, tenderar att förbises som en exportmarknad för svenska företag.

– Du behöver dock förstå den koreanska marknadsdynamiken för att lyckas här, och därför har Business Swedens lokala närvaro och kompetens varit helt ovärderlig för oss, säger han.

Sydkorea är för närvarande en av ContextVisions viktigaste exportmarknader och de har mellan fem och tio kunder i regionen. Bong-Soon Park, senior project manager på Business Sweden i Seoul ägnar, som en resurs för ContextVision, ungefär en vecka i månaden åt att hantera den dagliga kontakten med dessa kunder. Hon hanterar också ContextVisions resor och aktiviteter i Sydkorea samt samordnar möten face-to-face.

– Sydkorea är ett land där personliga relationer, hierarki och lokala nätverk är av största betydelse. Därför kan det ibland vara svårt för ett utländskt företag att navigera i komplexa företagsstrukturer och få tillgång till rätt beslutsfattare. Jag tror att Business Swedens officiella status och befintliga nätverk hjälper kunder som ContextVision att klara av de första hindren för att nå en ny kund, säger Park.

Heyerdahl håller med om denna bild och vill ytterligare påpeka vikten av lokal kännedom.

– Det har varit flera tillfällen när Business Swedens lokala kontakt har varit ovärderlig för att överbrygga den kulturella klyftan. Den snabba takten i sydkoreanska industrier ställer nya krav på ContextVision, och Bong-Soon Park är ett starkt stöd för att kunna möta de höga förväntningarna från kunderna. Hon har gjort stor skillnad för vår verksamhet, både tack vare sin omfattande lokala branschkunskap och sin stora professionalism, avslutar Heyerdahl.

ContextVision har också arbetat med Business Sweden i Kina, Ryssland, Indien och USA och hyr nu ett kontor av Business Sweden i Peking.

Om ContextVision

ContextVision grundades 1983 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Det är ett medicintekniskt företag som specialiserat sig på bildanalys och artificiell intelligens. Företaget är den globala marknadsledaren för att utveckla bildteknik för metoder som ultraljud, digital röntgen, interventionell radiologi, mammografi, magnetiska resonansbilder och digital patologi. ContextVision är noterat på Oslo Børs och finns representerat globalt med kontor och partners i Asien, Europa och Nordamerika.

Utmaning

ContextVision ville snabbt lyckas ta sig in på den sydkoreanska marknaden med dess speciella kultur, språkbruk och sätt att göra affärer.

Lösning

En konsult hos Business Sweden spenderar en vecka i månaden dedikerat åt ContextVision för att ge stöd genom att navigera på den komplexa marknaden och korta tid till marknad. Hon förstärker ContextVisions kundrelationer och arbetar kontinuerligt för att hitta nya intäktsströmmar på den sydkoreanska marknaden för att driva tillväxten där.

Resultat

Sydkorea har blivit en av de främsta exportmarknaderna för ContextVision, där Business Sweden hanterar alla dagliga kontakter med kunder.

Siffran

6,1 miljarder kronor: År 2016 värderades den sydkoreanska medicintekniska marknaden till 6,1 miljarder dollar, vilket gör den till den 11:e största i världen.

en bild

Bong-Soon Park

Senior Project Manager Seoul Senior Project Manager, Seoul
+82 70 4713 5900
E-post Bong-Soon.park@business-sweden.se