Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Stor framgång i Polen för liten svensk färgtillverkare

en bild
Dekorativ färg från Colorex säljer som smör i Polen. Nyckeln till framgång är långsiktigt samarbete med rätt partner. Business Sweden hade en avgörande betydelse i att hitta partnern.

På en marknad som domineras av stora, multinationellt ägda färgföretag, står Colorex ut som ett relativt litet, privatägt svenskt alternativ. Med fötterna tryggt rotade i den västgötska myllan har Colorex haft stora internationella framgångar med sin svenskproducerade dekorativa färg.

- Vårt mål var att ha marknadsnärvaro i alla närliggande länder till Sverige. Polen var dessutom ett naturligt nästa steg för mig då jag arbetade med den polska möbelbranschen på 70- och 80-talet och genomförde flera affärsresor till landet tillsammans med Ikeas medarbetare, säger Ulf Carmström, exportchef på Colorex.

Rätt partner nyckeln till framgång

- Rätt partner med rätt profil var nyckelordet när vi inledde arbetet inom ramen för ett Affärschansprojekt. Att vi hittade rätt partner i Polen beror helt och hållet på Business Sweden’s arbete.

Business Sweden tog fram en marknadsöversikt där Colorex kunde jämföra den polska marknaden med den svenska hemmamarknaden. Business Sweden hittade därefter potentiella partners att besöka.

- Besöksprogrammet motsvarade mina förväntningar mycket väl med besök hos varierande typer av potentiella partners i Polen vilket gav mig möjlighet att utvärdera olika upplägg. Efter besöksprogrammet bjöd vi in tre potentiella partners till vår produktionsanläggning i Sverige, varefter det blev solklart vem vi ville samarbeta med, säger Ulf Carmström.

Colorex export till Polen har utvecklats mycket positivt sedan deltagandet i Affärschansprojektet. Innan uppdraget exporterades endast små mängder golvlacker och ingen dekorativ färg. Fem år efter uppdraget omsatte Colorex över tio miljoner kronor på den polska marknaden.

"ETABLERING MED AFFÄRSCHANS BÄST FÖR SMÅFÖRETAG"

Ulf är övertygad om att långsiktighet och tillit i relationen med den lokala partnern är mycket viktigt för en lyckad etablering.

- Hitta en partner som arbetar långsiktigt och som förstår den polska marknaden, lyssna på partnern och anpassa verksamheten därefter eftersom svenskt upplägg sällan fungerar utomlands.

Nöjd med Affärschansprojektet i Polen, har Ulf fortsatt samarbetet med Business Sweden genom uppdrag i flera andra Centraleuropeiska länder, med projektledning från Polen.

- För småföretag är Affärschansprojekt det absolut bästa sättet att etablera sig på en ny marknad. Det går inte att hitta en bättre kombination av marknads- och partneröversikt, avslutar Ulf.