Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Större fokus på förarbete resulterade i fler affärer för med-tech bolag

en bild
Att medverka på en branschmässa under varumärket Sverige är för många företag en biljett till nya internationella branschkontakter eller en ny marknad. Med större fokus på förarbetet inför Arab Health i Dubai lyckades Business Sweden förbättra utfallet för de tio medverkande små- och medelstora bolagen, ett av dessa bolag var Bioservo Technologies AB.

Bioservo Technologies AB kombinerar medicinsk kunskap om människors behov med modern robotteknik för att skapa innovativa, krafttillförande produkter för personer med nedsatt muskelstyrka eller i behov av extra kraft. Bioservo Technologies AB såg mellanöstern som en potentiell region att växa i och var intresserade av att ställa ut på Arab Health mässan i Dubai som är världens andra största i branschen. Att som företag medverka med sina produkter på en sådan mässa kan ge både kontakter och i bästa fall kontrakt, men det krävs att bolagen förbereder sig innan deltagandet.

"Business Sweden har medverkat på Arab Health i fem år nu, och inför årets mässa ville vi testa ett lite annorlunda upplägg. I stället för att fokusera på själva närvaron i den svenska paviljongen, tog vi fram ett erbjudande där vi i god tid inför mässan erbjöd ett antal relevanta tjänster för att förbereda företagen maximalt" säger Nebe Al Mayahi, projektledare på Business Swedens kontor i Dubai.

Utifrån varje företags behov och ambition satte vi ihop en individuell plan för varje bolag om hur de ska ta sig an marknaden och hur de på bästa sätt skulle förbereda sig. Många ville till exempel få hjälp med att hitta partners och distributörer som de sedan fick träffa när de är väl var på plats på mässan. Dessutom får företagen hjälp med uppföljningen av kontakter och potentiella affärsmöjligheter efter mässan.

Upplägget har resulterat i både fler affärer och en kortare uppstartssträcka för Bioservo Technologies AB.

"Min erfarenhet är att det viktigaste är det som sker före och efter mässan. Och det är det som detta upplägg tar hänsyn till" säger Mattias Jämtin, försäljningsdirektör på Bioservo Technologies AB.

"Konceptet gav en helt annan känsla av ett helhetserbjudande, inte bara medverkan på en mässa. För oss som litet företag var det dessutom ett väldigt kostnadseffektivt paket, bland annat för att flera av tjänsterna är delfinansierade för små och medelstora företag. Vi fick mycket för pengarna."

Som en del i sitt paket medverkade Bioservo Technologies AB på Middle East and Africa (MEA) Summit, ett konvent med affärsmän och -kvinnor, forskare, ambassadörer och regeringsföreträdare. Där knöt de bland annat kontakt med svenska ambassadören i Qatar, något som de hade stor nytta av i samband med sin produktlansering i landet.

"De senaste halvåret har vi genomfört produktlanseringar i Förenade Arabemiraten, Qatar och Iran. Detta som en direkt följd av vår medverkan i Arab Health och stödet inför och efter detta. Nu för vi även diskussioner på klinisk nivå gällande forskningssamarbete i Qatar."

"Sedan mässan har vi fått fortsatt säljstöd av Business Sweden, bland annat fungerar en av deras konsulter som vår representant i regionen. Faller det väl ut är vi öppna för samma upplägg på andra marknader framöver."