Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

en bild
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Med unik digital affärsmodell blir Bambwa Afrikas nya musikplattform

en bild
Bambwa är en ny musikstreamingtjänst med initialt expansionsfokus på Subsahariska Afrika och Elfenbenskusten. Företaget stod inför utmaningen att etablera sig på tillväxtmarknader med begränsad tillgänglig marknadsinformation. Med Business Swedens rådgivning vann Bambwa kunskap om efterfrågan och marknadsstruktur samt kontaktnät och återkoppling.

Affärsmodell utvecklad för tillväxtmarknader

Företagserbjudandet är skräddarsytt enligt efterfrågan på valda tillväxtmarknader eftersom tjänsten är både är gratis, men när betalningen sker är det via mobila plånböcker. Tjänsten är utformad för att kräva väldigt lite mobildata och det finns stort fokus på lokalt producerad musik. Dessa värden är starkt efterfrågade på den afrikanska marknaden, menar Mårten Ohlin, en av grundarna av Bambwa.

Bambwa genererar intäkter genom tredje parter som främst inkluderar annonser och undersökningar. Företaget har utvecklat en egen digital affärsmodell som de kallar “Tempium”, vilket står för temporary freemium. Det innebär att användaren låser upp premiumprodukten för en kortare tid genom en mobil mikrobetalning.

Tillgång till marknaden med anpassade analyser

Mårten förklarar den enorma potential de såg för sin affärsidé i just Afrika. Eftersom kontinenten har världens snabbaste växande medelklass och 10 procent tillväxt av smartphone-användning, är det en marknad som många drömmer om att bryta in på. Mårten menar att det finns stort intresse av den afrikanska marknaden inom den internationella musikindustrin, men få vet hur man tar sig dit och tjänar pengar.

“Vi har några konkurrenter men de tar inte hänsyn till lokala behov och konsumentbeteende på samma sätt som vi.”, förklarar Mårten. Med kontinuerliga och omfattande marknadsundersökningar har Bambwa kunnat utveckla ett anpassat erbjudande för de tänkta marknaderna, vilket även gör dem till ”first movers”. Mårten förklarar hur Business Swedens affärsutvecklingsprojekt möjliggjorde identifiering av nya vinstkanaler och snabbare internationell lönsamhet på den nya marknaden.

Utmaningen i att etablera nytt kontaktnät

Bambwa startade i början av 2017 med målsättningen att expandera snabbt på den afrikanska marknaden. Mårten beskriver den stora utmaningen i att etablera nya kontakter och att förstå de marknadsspecifika behoven på en marknad med högst begränsad information.

“Det hade tagit oss betydligt längre tid att etablera oss utan Business Swedens marknadsanalys och kontaktnät. Till en början hade vi ingen kunskap alls om vår marknad. Om man tittar på Ghana och Nigeria; du kan till exempel inte Googla “musiktjänster” och få upp hyfsad data för det finns ingen information.”, förklarade Mårten.

Affärsutvecklingsprojekt och Connect resulterar i värdefulla samarbeten

Bambwa har köpt Business Swedens affärsutvecklingsprojekt samt Connect inför samtliga nya marknadsexpansioner i Ghana, Nigeria, Tanzania, Kenya och Uganda. “Business Sweden vet vår historik och samlar vår information till nästa marknad. Vi kommer alltid att ta hjälp av Business Sweden på nya marknader, då vi anser att det skulle ta längre tid och kosta oss mer om vi gjorde det själva.”, sa Mårten.

Genom Connect fick Bambwa möjlighet att träffa nyckelspelare inom branschen så som mobiloperatörer, mediebyråer, artister och post- och telestyrelser. “Svenska ambassaden kontaktade och medverkade på möten med rätt beslutsfattare på de olika företagen, detta öppnar dörrar och blir en gigantisk skillnad i trovärdighet för oss.”, förklarade Mårten. Business Sweden hjälper företag att skapa värdefulla möten och utveckla lönsamma samarbeten.

“Vi anser att Business Sweden’s affärsutvecklingsprojekt och Connect-processer har varit väsentliga för planeringen av vår internationalisering. Det gjorde att vi kunde göra expansionen snabbt och aggressivt.”, sa Mårten.

Vill du att vi kontaktar dig?

Meddelande*

De kontaktuppgifter som du ger oss i samband med denna tjänst kommer vi att använda för att kontakta dig med ytterligare information. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter här.