en bild

Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du detta. Läs mer om cookies här

closing-white
  • Registrering
  • Logga in
  • Language
Tillbaka

Alvestaglass växer snabbt i Europa

alvestaglass714x300
Alvestaglass har samarbetat med Business Sweden för att starta upp företagets exportarbete och hitta nya internationella samarbetspartners. Företaget engagerade sig i affärsutvecklingsprocessen Steps to Export, vilket medförde en snabbare internationell expansion.

Fokus på kvalitet och innovation

Småländska Alvestaglass AB har tillverkat högkvalitativ och prisvärd glass sedan 1979. Produktkategorierna är många och innovativa för att kunna möta alla kunders preferenser, bland andra ekologiskt, laktosfritt, sockerfritt, högt proteininnehåll eller sorbet. Alvestaglass är stolta över att de bibehållit närproduktion och användning av svenska råvaror med naturliga tillsatser. Företaget är en av de svenska branschledarna och säljer idag till alla nordiska länder och Estland.

Utmaningen i att hitta rätt samarbetspartners vid export

Alvestaglass exportresa började i Norden och företaget siktade på Norge och Finland, eftersom de estimerade att grannländernas behov liknande den svenska konsumentens. Den största utmaningen i expanderingen var att bygga upp ett nytt nätverk av distributörer och samarbetspartners på de nya marknaderna. “Det svåra är att hitta rätt samarbetspartners. Vi behövde främst hjälp med att komma igång med vår export, att börja tänka export.”, säger Richard Hertvig, VD på Alvestaglass.

Snabb internationalisering genom rätt distributörer

För att få mer kunskap om internationalisering och hur man inleder ett exportarbete deltog Alvestaglass i Business Swedens affärsutvecklingsprocess “Steps to Export”. Richard förklarar: “Denna process var som ett startskott för oss. Vi fick grundläggande kunskaper om hur man ska tänka vid en exportsatsning, om typiska fallgropar och viktiga juridiska aspekter.”

Richard menar att Business Sweden har gett support genom att bena ut exportarbetet, “tvinga” dem att tänka genom och undersöka kravspecifikationer, avtalsrätt, val av målmarknader och lämpliga partners. “Man har så mycket att göra på hemmaplan, så det är lätt att man inte gör jobbet som krävs för en lyckad export. Business Sweden ger en verktygen att ta detta vidare i varje steg.”, säger Richard.

Kunskaperna från samarbetet har möjliggjort för Alvestaglass att kunna hitta internationella distributörer och gå vidare in på nya internationella marknader på egen hand. Idag exporterar Alvestaglass till Finland, Norge, Estland och Danmark. Proteinglassen LOHILO är den snabbast växande produkten i sortimentet och är företagets mest framgångsrika exportprodukt.

Tillgång till unik specialistkunskap

Richard anser att företagets time-to-market hade tagit längre tid utan supporten från Business Sweden. Affärsutvecklingsprocessen har gett tillgång till nödvändiga redskap för att analysera möjliga distributörer, skanna av marknaden och bedöma risker utomlands.

“Den största hjälpen har varit att få tillgång till ett bollplank och konsulterna har specialistkunskap om våra utländska marknader. Detta har gjort att vi kunnat sätta igång processen och boka möten med säkra internationella samarbetspartners.”, säger Richard.

Alvestaglass finns idag i fem länder och till nästa år vill de finnas på ytterligare fem nya marknader med nya produktkategorier. “Vi fortsätter gärna samarbetet med Business Sweden på våra nya marknader för att få hjälp med nätverksbyggande, hitta nya distributörer och tillgång till marknadsinformation.” säger Richard.